Een leeg kantoor is niet zomaar een rookhok

Wil uw werkgever niet dat de medewerkers die roken met hun sigaret voor de ingang van het bedrijfspand gaan staan, dan zult u voor een alternatief moeten zorgen. U kunt echter niet zomaar een lege kantoorruimte promoveren tot rookruimte, aangezien dat toch nog voor overlast kan zorgen.

4 maart 2015 | Door redactie

Op de werkvloer geldt een rookverbod. Werknemers mogen niet roken op het werk. Ook wc’s, trappenhuizen en gangen moeten rookvrij zijn. Uw werkgever is niet verplicht om een rookruimte in te richten in het bedrijfspand. Als hij dat wel doet, moet die ruimte afgesloten zijn, zodat de rook niet doordringt in de aangrenzende ruimten. Anders kunnen werknemers toch sigarettenrook inademen.

Zorg voor voldoende ventilatie

Het is niet de bedoeling dat rokende werknemers in de aparte rookruimte aan het werk gaan of dat in de rookruimte faciliteiten staan die niet-rokende werknemers ook gebruiken, zoals een printer of kopieerapparaat. Een rookruimte moet goed geventileerd zijn en u moet zorgen voor voldoende asbakken. Maak het risico op brand zo klein mogelijk door gordijnen en eventueel de vloerbedekking weg te halen.
Een nadeel van een kantoor dat als rookruimte heeft gediend, is dat het niet snel weer als werkruimte kan dienen. Er is minimaal een grondige schoonmaak en een verfje op de muren nodig om de ruimte weer gebruiksklaar te maken. Rooklucht blijft lang hangen.

Rookcabine met intern afzuigsysteem

Er zijn ook bedrijven die losse rookcabines leveren. Zulke cabines hebben een intern afzuigsysteem, zodat de rook niet buiten de ruimte komt en u kunt kiezen voor allerlei extra’s, zoals asbakken met permanente afzuiging. Daarmee houdt u de kantoorruimten in uw pand fris.