Misleiding berichtendienst Snapchat gesnapt

Een tijdje terug werden internetters die op hun privacy gesteld zijn, aangenaam verrast door de nieuwe dienst Snapchat. Snapchat claimde dat gebruikers elkaar berichten konden sturen die na het lezen automatisch vernietigd zouden worden. Helaas is deze claim ook uit elkaar gespat, maar dan als een zeepbel. Om die reden heeft Snapchat moeten schikken met de Amerikaanse Federal Trade Commission.

12 mei 2014 | Door redactie

De Amerikaanse Federal Trade Commission, de Amerikaanse Consumentenwaakhond, heeft een schikking getroffen met de berichtendienst Snapchat. Deze dienst zette hoog in op de privacy van gebruikers. Zou zouden berichten zichzelf vernietigen nadat ze bekeken waren. Ook zou er niets opgeslagen worden. Helaas bleek de realiteit anders. De Android-app sloeg de locatie op van de gebruikers en de iOS-app exporteerde het adresboek van de gebruiker naar de eigen server. De privacyvoorwaarden sloten dit juist uit. Daarnaast was er het nodige af te dingen op de beveiliging van de gegevens, die nog al wat gaten vertoonde. Zo was er geen verificatie van telefoonnummers, waardoor berichten bij vreemden terechtkwamen die het nummer van een ander hadden opgegeven.

Twintig jaar toezicht 

Om een megaboete te voorkomen, heeft Snapchat nu toe moeten stemmen in twintig jaar toezicht door een externe partij en zal ook openheid van zaken moeten geven over de privacyvoorwaarden. Overigens kunnen gebruikers van iOS 6 niet verrast worden door het exporteren van adresboeken, omdat ze daar eerst toestemming voor moeten geven.