Vier Word-instellingen voor een inhoudsopgave met maatwerk

Veel medewerkers maken dagelijks gebruik van tekstverwerker Word. Dat u in dit Office-programma een inhoudsopgave kunt toevoegen, zal veel medewerkers bekend voorkomen. Toch zijn er vier minder bekende Word-instellingen voor de inhoudsopgave.

25 januari 2018 | Door redactie

De standaard inhoudsopgave komt via de kopstijlen 1, 2 en 3 in het Word-bestand te staan door te klikken op het tabblad ‘Verwijzingen’ en ‘Inhoudsopgave’. Deze inhoudsopgave wordt maatwerk met de volgende vier Word-instellingen:

  1. Het aantal niveaus: een overzichtelijke inhoudsopgave (tool) geeft niet alle paragrafen en subparagrafen weer. Dit aantal niveaus kunt u bij het invoegen van de inhoudsopgave aanpassen via ‘Algemeen’ en ‘Aantal niveaus’.
  2. De lay-out: het lettertype van de inhoudsopgave is bij het invoegen van de inhoudsopgave te kiezen via ‘Wijzigen’.
  3. Hyperlinks: als het Wordbestand (tools) online komt te staan, is het makkelijk als de lezer via hyperlinks in de inhoudsopgave naar de hoofdstukken kan gaan. Deze hyperlinks zijn bij het invoegen van de inhoudsopgave in te stellen door het vinkje voor hyperlinks aan te zetten.
  4. Stijlen wijzigen: het lettertype van de stijlen uit de inhoudsopgave zijn standaard ingesteld. Als deze lettertypes niet in de rapportage passen, is het één voor één wijzigen vaak een hele klus. Via ‘Stijl wijzigen’ wijzigen alle stijlen in één keer.

Eindemarkeringen niet vergeten

Op de pagina direct na de inhoudsopgave komt een sectie-einde te staan. Hierdoor komt de inhoudsopgave niet tussen de lopende tekst te staan. Dit kunt u instellen onder het tabblad ‘Pagina-indeling’ en de optie ‘Eindemarkeringen’. Is er een voorblad aan het document toegevoegd, dan komt de eerste pagina er afwijkend uit te zien. Dit stelt u in door de kop- of voettekst te selecteren en vervolgens in de tab ‘Ontwerpen’ de optie ‘Eerste pagina afwijkend’ te kiezen.