Oppassen met reparatie iPhone 6

Bezitters van een iPhone 6 moeten duimen dat hun toestel niet kapot gaat. Reparatie bij een andere partij dan Apple zelf kan ertoe leiden dat het toestel na de eerstvolgende software-update definitief onbruikbaar wordt. De gebruiker krijgt dan een ‘error 53’-melding en die is op dit moment niet te verhelpen, ook door Apple niet. Het bedrijf meldt getroffenen dat ze een nieuw toestel zullen moeten kopen.

9 februari 2016 | Door redactie

Naar nu blijkt, heeft Apple in de iPhone 6 wel een heel bijzonder beveiligingsmechanisme ingebouwd.Bezitters die te maken krijgen met een kapot scherm of een homeknop die het niet meer doet, zullen een reparatie uit moeten laten voeren. Natuurlijk kan dat bij Apple zelf, maar bij beschadigingen die buiten alle garantieregelingen vallen, kunnen de kosten voor reparatie oplopen tot € 350. Veel gebruikers kiezen dus voor een onafhankelijke reparateur. Het probleem ontstaat als die de defecte homeknop  – tevens vingerafdrukscanner – inclusief kabeltje vervangt. Na de eerstvolgende software-update treedt 'error 53' op, en die is niet meer te verhelpen. Volgens Apple herkent de software apparaat-vreemde componenten en is de maatregel ingevoerd om te voorkomen dat kwaadwillenden het toestel stelen en simpelweg de vingerafdrukscanner vervangen.

Zorg voor een recente back-up

Omdat bij een kapot scherm de homeknop meestal ook meteen vervangen moet worden, kan een breuk in het scherm tot hetzelfde probleem leiden. Valt de keus op een onafhankelijke (betrouwbare) reparateur, kies er dan een die garantie biedt en zorg voor een recente back-up (tool). Is het scherm onlangs buiten Apple om vervangen, weiger dan toekomstige updates tot er meer duidelijkheid is over een oplossing. Het probleem zou zich overigens ook voor kunnen doen bij andere Apple-producten met vingerafdrukscanner.