Smart-apparaten zijn (af)luistervinkjes

U zult er weinig voor voelen bedrijfsgevoelige informatie te delen met onbevoegden. Dat is echter precies wat er gebeurt als u de spraakbesturing van een smartphone of smart-tv gebruikt. De apparaten nemen de gesprekken op en sturen ze door naar de organisaties die de software voor de spraakherkenning maken. Vaak is dit wel vermeld in de gebruikersvoorwaarden maar weinig gebruikers zijn ervan op de hoogte.

12 februari 2015 | Door redactie

Op de meeste vergaderlocaties en werkplekken is de nodige apparatuur zoals smartphones, tablets en smart-tv’s aanwezig. Veel van deze apparaten zijn voorzien van een handige functie: spraakbesturing. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om één van uw contacten te bellen door alleen zijn naam uit te spreken. U hoeft uw smartphone dus niet eens aan te raken. Of u kunt het volume van de smart-tv hoger of lager zetten zonder de afstandsbediening te gebruiken.

Apparaten luisteren mee, ook in stand-by modus

Er kleeft echter één heel groot nadeel aan deze functie: het brengt uw privacy en de bedrijfsinformatie in gevaar. Om de spraakopdrachten uit te kunnen voeren, moeten de apparaten namelijk constant meeluisteren. Ook als ze in de stand-by modus staan. Alles wat u bespreekt binnen gehoorafstand van zo’n apparaat wordt opgenomen en verstuurd naar de softwareleverancier. Dat is natuurlijk geen wenselijke situatie. Zelfs als de informatie goed beveiligd is, is de informatie immers in handen van onbevoegden en loopt u het risico dat hackers met de informatie aan de haal gaan.
Schakel de spraakherkenning van de apparaten volledig uit om het meeluisteren te stoppen. Op een Samsung Smarttelefoon moet u hiervoor bijvoorbeeld de app S Voice deactiveren.