Logeion, de Nederlandse brancheorganisatie voor communicatieprofessionals, heeft laten weten wat zij als dé vier communicatietrends voor 2018/2019 ziet. Medewerkers die zich met de communicatie bezighouden, moeten hier strategisch mee aan de slag.
Ook het communicatievak staat niet stil. Communicatieprofessionals moeten volgens Logeion dan ook met verschillende uitdagingen aan de slag. Om te beginnen is dat het creëren van een gemeenschappelijke waarde. Dit moet u zien als economische waarde die niet alleen de organisatie zelf maar ook anderen (het liefst de maatschappij) iets oplevert. Daarnaast moeten communicatieprofessionals van netwerk naar bubble bewegen, oftewel: van min of meer toevallige doelgroepen naar verankerde groepen gelijkgestemden. Wat zijn hun onderliggende drijfveren en hoe kan er verbinding gemaakt worden?
Door de hoge vlucht die technologische ontwikkelingen nemen, kunnen en moeten organisaties ook steeds meer inspelen op individuele behoeftes en gedrag. Logeion verwoordt dit zelf als always spot on. Om dit te bereiken is meer samenwerking tussen de afdelingen communicatie, marketing en techniek nodig. Tot slot moeten strategische communicatieprofs met een doorontwikkeling van tekst en beeld naar beleving (denk aan virtual en augmented reality!) rekening houden. In de enorme brij aan informatie is dat de enige manier om als organisatie nog boven het maaiveld uit te steken. Logeion licht de trends toe in een overzichtelijk document (pdf), inclusief praktische aanbevelingen voor de communicatieprofessional.