De ondernemingsraad (OR) rapporteert regelmatig aan de achterban over de onderwerpen die de raad bezighouden. Aan de andere kant ontvangt de OR rapportages van de bestuurder. De OR rapporteert dus heel wat, de raad: pluist informatie uit, formuleert heldere conclusies en presenteert de resultaten. Een goed rapport is afgestemd op de doelgroep!
De OR rapporteert constant. Zo licht de OR de bestuurder in over een bepaald advies- of instemmingsplichtig besluit en legt verantwoording af aan de achterban met bijvoorbeeld het OR-jaarverslag. De basisregel is dat de OR eerst het doel van de rapportage vaststelt en dan pas gaat nadenken over vorm en inhoud.
De kern van het OR-werk is de vertegenwoordiging van de achterban. Duidelijke communicatie over de resultaten van het OR-werk lijkt een logische afgeleide van deze kerntaak. Toch richt menig OR zich op het verzamelen van input van de achterban en niet op het consequent informeren ervan. Om de achterban niet te bombarderen met informatie, is het slim om er bijvoorbeeld voor te kiezen om een maandelijkse nieuwsbrief uit te brengen en daarnaast een intranet of social-mediapagina op te zetten. De informatieverstrekking moet zo ingericht zijn dat de achterban niet het gevoel krijgt te worden lastiggevallen, maar wel toegang heeft tot alle informatie van het OR-werk.
De OR informeert de bestuurder niet alleen over de speerpunten en standpunten van de OR. Om echt resultaten te boeken, moet de OR beschikken over een permanente informatiestroom. De OR heeft recht op de volgende inlichtingen van de bestuurder: