Zo komt u sprekend het beste voor de dag
U bent zich er misschien niet direct van bewust, maar u besteedt een groot deel van uw werkdag aan mondelinge communicatie. Van informele gesprekken bij de koffieautomaat, tot formele gesprekken met werknemers. Die formele gesprekken zijn er in allerlei soorten en maten, met een positievere of negatievere insteek. Of denk aan gesprekken voor een groep. In alle gevallen geldt: goed voorbereiden helpt om elk gesprek in goede banen te leiden. Helemaal als het in een andere taal dan uw moedertaal is.
Deze toolbox belicht verschillende aspecten van mondelinge communicatie, en biedt handige tools en heldere informatie waarmee u zich goed kunt voorbereiden.
-
1
Download de interactieve inhoudsopgave
Zo komt u sprekend het beste voor de dag
Effectieve mondelinge communicatie vereist goede voorbereiding
Of het nu gaat om een individuele gesprek met een werknemer, een presentatie voor een groep, een persconferentie of een telefoongesprek in het Nederlands of een andere taal; mondeling goed voor de dag komen is lastig, maar belangrijk om toch goed te doen. Deze toolbox helpt u om uw mondelinge communicatie zorgvuldig en correct aan te pakken.
Naast de tools hieronder, hebben we op Rendement Online ook een groot aantal gesprekshandleidingen beschikbaar, voor allerlei mogelijke situaties. Bekijk hier de gesprekshandleidingen.
Elke titel in de interactieve inhoudsopgave bevat de link naar het betreffende onderdeel op Rendement Online. Deze inhoudsopgave is ook te gebruiken als checklist: u kunt items afvinken als u wilt bijhouden welke onderdelen u heeft afgerond. -
2
Mondelinge communicatie in het algemeen
Het juiste communicatiemiddel voor formele berichten
Tool Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 03-03-2022
U mag u álle communicatiemiddelen gebruiken voor formele berichten. Maar de verzender moet bewijzen dat het bericht ook ontvangen is.
De effectiviteit van verschillende communicatielijnen
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 14-03-2023
We leven in een wereld met steeds meer, al dan niet digitale, communicatiemogelijkheden. ‘Mooi’, denkt u wellicht, ‘des te meer manieren om te communiceren!’. Alle opties, en de snelheid van die opties, maken de communicatie echter niet direct eenvoudiger of effectiever. Al helemaal niet in (project)teams met meerdere personen. Hoe kunt u al die communicatielijnen op een effectieve manier onderhouden en gebruiken?
Ruis in de communicatie
Infographic Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 24-08-2022
Helder communiceren is een vak apart. Er kunnen namelijk op allerlei manieren storingen ontstaan. Deze ‘ruis’ kan bedoeld (intentioneel) of onbedoeld zijn (non-intentioneel), intern (binnen het communicatieproces) of extern (een externe factor). Dit schema laat zien waarom uw boodschap soms niet aankomt.
Communicatietechnieken voor managers
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 06-03-2023
‘Ik kan het wel blijven herhalen, maar mijn medewerkers begrijpen het toch niet’... een uitspraak die u had kunnen bezigen? Vaak geven leidinggevenden hun medewerkers de schuld als er iets niet goed gaat, maar de belangrijke eerste vraag is of zij er wel op een juiste manier over hebben gecommuniceerd aan hun medewerkers.
Hoe herken ik foute argumentatie?
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 21-11-2023
‘Onze afdeling moet inkrimpen, want we moeten nu eenmaal bezuinigen’, aldus de directie. Is dat niet een vreemde redenering? Dat is toch geen argument?
-
3
Mondelinge communicatie in individuele gesprekken
Waarom zijn effectieve gesprekstechnieken zo belangrijk?
Verdiepingsartikel Leidinggeven Publicatiedatum: 11-12-2024
Google eens op wat een manager of leidinggevende een goede of slechte leidinggevende maakt. Het woord dat verreweg het meest voorkomt in deze lijstjes is ‘communicatie’. Communicatie kan het verschil maken tussen geïnspireerde, bevlogen medewerkers en gedemotiveerde werknemers die geen zin meer hebben om mee te denken met het wel en wee van uw organisatie.
Gespreksvaardigheden: van luisteren tot feedback geven
Tool Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 19-12-2023
Met de juiste gespreksvaardigheden haalt u meer uit bijvoorbeeld een beoordelings- of functioneringsgesprek. Deze tool geeft u de handvaten.
Voer een gedegen adviesgesprek
Tool Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 08-03-2022
Gebruik deze gesprekshandleiding om een gedegen adviesgesprek te voeren.
Een positieve draai geven aan een grimmig gesprek
Nieuws Persoonlijke vaardigheden Publicatiedatum: 30-07-2021
Professionals zitten regelmatig met diverse partijen om de tafel. Die partijen hebben allemaal hun eigen agenda en belangen. Het is dan ook onvermijdelijk dat men soms lijnrecht tegenover elkaar komt te staan. De volgende tips kunnen helpen om een gesprek dat de verkeerde kant opgaat weer bij te sturen.
Laat slechtnieuwsgesprekken toch goed verlopen
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-12-2024
Slechtnieuwsgesprekken zijn waarschijnlijk de gesprekken waar u het meest tegen opziet. U moet in zulke gesprekken namelijk iets vertellen wat niet leuk gevonden gaat worden. Toch zijn dit qua structuur en gespreksverloop misschien wel de makkelijkste formele gesprekken om te houden: ze verlopen meestal via hetzelfde, voorspelbare patroon. Het is de uitdaging om dit patroon te herkennen en daar op de juist manier op in te spelen.
Spelregels voor een discussie tussen werknemers
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 27-12-2023
Het kan gebeuren dat er tussen collega’s een discussie ontstaat. Het is dan belangrijk om overtuigend te argumenteren. Een discussie is meestal mondeling, maar kan ook ontstaan bij digitale communicatie. De oorzaak is dan het ontbreken van non-verbale signalen. Hoe kan een discussie zo vruchtbaar mogelijk verlopen?
-
4
Mondelinge communicatie naar groepen
Overtuigen met een kort en krachtig verhaal
Nieuws Persoonlijke vaardigheden Publicatiedatum: 03-07-2019
Lange vergaderingen, miscommunicatie op de werkvloer of projecten die maar niet van de grond komen, bent u liever kwijt dan rijk. Een belangrijke oorzaak hiervan is de drang naar volledigheid. U brengt hierin verandering door kort, helder en overtuigend uw verhaal te vertellen en anderen te overtuigen. De eerste stap is stilstaan bij uw publiek.
Zo maakt u een gesprek met een groep effectiever
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-12-2024
Voert u een gesprek niet met één persoon, maar met een groep mensen, dan wordt het gelijk veel moeilijker om dit gesprek echt effectief te laten zijn. U weet dat u uw manier van communiceren moet aanpassen aan de ontvanger. Maar als er tien ontvangers zijn, met allemaal hun eigen voorkeursstijl, hoe doet u dit dan?
Valkuilen bij een hybride lezing
Infographic Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 02-01-2024
Met de groeiende populariteit van thuiswerken komt het ook vaker voor dat mensen conferenties, lezingen en seminars vanuit huis bijwonen. Organiseert u zo’n hybride bijeenkomst, voorkom dan dat u in één van de volgende valkuilen trapt.
Voorkom gapen en knikkebollen bij online presentatie
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-01-2022
Mensen die zeggen dat ze bij een online presentatie even goed bij de les kunnen blijven als bij een fysieke presentatie, nemen waarschijnlijk een loopje met de waarheid. Bij het geven van een online presentatie moet de spreker dan ook wat extra trucs uit de hoge hoed trekken.
Mogelijke misverstanden, met dank aan managementtaal
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 04-01-2024
Soms lijken werknemers – ondanks vlammende betogen van hun manager – bijzonder ongemotiveerd om te doen wat hun gevraagd is. De kans is groot dat het ‘mooie praatje’ bol stond van de managementtaal. Werknemers hebben hierdoor vaak geen idee wat de bedoeling is én wat hun rol is.
Een webinar organiseren
Infographic Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 06-02-2024
Wilt u een seminar van uw organisatie bereikbaar maken voor een groter publiek, dat bijvoorbeeld verder weg woont of thuiswerkt? Organiseer dan een webinar! Technisch is er een hoop mogelijk, maar er komt bij het organiseren van een webinar ook een hoop kijken. Bekijk het in deze infographic.
Persconferentie
Infographic Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 19-12-2024
Een complex onderwerp, belangrijk nieuws dat veel mensen aangaat of gewoon een productpresentatie: er zijn verschillende redenen om een persconferentie te beleggen. Waar moet u op letten bij deze mondelinge toelichting van uw persbericht?
Zakelijke podcast: waar moet u op letten?
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2021
Het is belangrijk om te communiceren met zakelijke relaties, en daarbij kunnen podcasts een handig middel zijn. Dit zijn een soort radio-uitzendingen over een bepaald onderwerp. Uw organisatie kan ze in eigen beheer produceren en op allerlei kanalen publiceren. Maak daarvoor wel eerst een goed plan.
-
5
Mondelinge communicatie in andere talen
Kunnen wij Engels verplichten binnen de organisatie?
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-12-2023
Veel van onze medewerkers en klanten spreken geen Nederlands. Mogen wij implementeren dat de voertaal voortaan bedrijfsbreed en in alle omstandigheden Engels is?
Deel managers zegt ‘no way’ tegen Engels op werk
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 01-02-2024
Voor werknemers die de Nederlandse taal niet machtig zijn, is zeker niet bij alle organisaties draagvlak. Sterker nog: een deel van de leidinggevenden weigert zelfs om Engels te spreken met werknemers.
Tips om Engels te spreken zonder Nederlands accent
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 18-03-2021
Op de werkvloer is het niet ongebruikelijk om af en toe een woordje Engels te moeten spreken. Denk aan het contact met collega’s uit het buitenland of een klant die geen Nederlands spreekt. Maar afkomen van dat steenkolenengels is nog niet zo makkelijk. Vooral de uitspraak van de th-klank blijft een uitdaging. Tips om minder Nederlands te klinken in het Engels.
Beleefd taalgebruik bij telefoneren in het Engels
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 24-06-2021
In Nederland in het Engels geholpen worden is bij sommige organisaties heel gewoon. In de horeca en bij sommige winkelketens bijvoorbeeld. Maar ook in het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen kan Engels de voertaal zijn. Toch kan het afhandelen van telefoontjes in het Engels nog wel eens stroef verlopen.
Veel mensen spreken überhaupt geen Duits
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 09-10-2024
Duitsland is voor Nederland nog steeds het belangrijkste exportland. Een goede kennis van de Duitse taal is dan ook zeer belangrijk, zeker voor organisaties die in het grensgebied met Duitsland opereren. Op 10 oktober 2024 is het weer de Dag van de Duitse taal, bedoeld om het Duits te promoten.
Apps om snel een vreemde taal te leren
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 26-06-2024
Het aanleren van een vreemde taal is vandaag de dag minder tijdrovend. Met verschillende gratis apps leert u snel en eenvoudig, wanneer het u uitkomt, de taal van uw keuze. Bovendien maakt het interactieve aspect het leren leuker.
Effectiever internationaal telefoneren
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-11-2024
Je kunt je vast wel redden als je een eenvoudige e-mail of brief in het Engels of Duits moet opstellen. Het is andere koek als je moet praten in een vreemde taal... wat gaat dat snel! Telefoneren in een andere taal is vooral een kwestie van een goede voorbereiding en wat lef.
-
6
Meer informatie
Gesprekstechnieken voor de OR
Training 1 bijeenkomst (2 dagdelen)
Als OR-lid is het belangrijk dat u gesprekstechnieken beheerst voor een goed verloop van de gesprekken met bestuurder, medewerkers en toezichthouders. Als OR-lid kunt u tegen verschillende dingen aanlopen. Ieder gesprek is anders en iedere situatie vraagt zijn eigen aanpak. Hierbij spelen voorbereiding en de juiste doelen een belangrijke rol. Naast advies- en instemmingsgesprekken, moet u ook onderhandelingen kunnen voeren. Na afloop van de praktijkgerichte training Gesprekstechnieken voor de OR heeft u de juiste kennis in huis. Bovendien oefent u tijdens de training de verschillende technieken. Specialiseer uzelf in gesprekstechnieken en u bent verzekerd van een effectief gesprek!