Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een rapport of een presentatie, spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl horen er niet in thuis. Deze toolbox helpt u om uw schriftelijke communicatie zorgvuldig en correct aan te pakken.
Slechte teksten zijn slecht voor het professionele imago
In uw werk is correct gebruik van de Nederlandse taal heel belangrijk. Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een rapport of een presentatie, taalfouten horen er niet in thuis. Spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl doen uw teksten geen goed.
Een tekst met taalfouten kan het professionele imago van uw organisatie schaden. Als u zo slordig met tekst omgaat, doet u dat vast ook met producten en klanten, is de gedachte daarachter. Wees dus zorgvuldig bij alles wat u op schrift stelt! Deze toolbox helpt u daarbij.
Elke titel in de interactieve inhoudsopgave bevat de link naar het betreffende onderdeel op Rendement Online. Deze inhoudsopgave is ook te gebruiken als checklist: u kunt items afvinken als u wilt bijhouden welke onderdelen u heeft afgerond. |
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2022
Soms is er onduidelijkheid over de spelling van een woord. Moet een woord aan elkaar of los? Bij twijfel: raadpleeg het Groene Boekje. Het Groene Boekje niet bij de hand? Geen probleem, dat staat namelijk ook online.
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2023
U moet in uw werk veel communiceren. Met uw medewerkers, collega’s, de directie en zakenrelaties. Doet u dat regelmatig schriftelijk, dan helpt correct taalgebruik bij het overbrengen van uw boodschap. Het is dan geen gezicht als er spelfouten in uw teksten staan. Sterker nog, door de negatieve indruk die dat geeft, kan de lezer van uw tekst de inhoud zelfs slechter beoordelen. Daarom de belangrijkste regels op een rij.
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 02-08-2019
Waarom krijgen eigennamen in het ene geval wel en in het andere geval geen hoofdletter? Een korte samenvatting van deze taalregel die minder ingewikkeld is dan hij lijkt.
Infographic Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 15-08-2022
Dt-fouten behoren tot de meest gemaakte spelfouten in de Nederlandse taal. Nu is 't kofschip het klassieke ezelsbruggetje om dt-fouten te voorkomen, maar weet u nog precies hoe het zit?
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 30-12-2020
U kent ze wel: ouderwetse constructies als 'ten overvloede' of 'aan den lijve'. Vaste uitdrukkingen die nog regelmatig terugkeren in teksten. Misschien gebruikt u ze ook weleens. Maar schrijft u ze wel goed? Op Rendement Online vindt u talloze gangbare staande uitdrukkingen met de correcte spelling snel terug.
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2022
Leestekens helpen lezers uw teksten beter te begrijpen. Bovendien zorgt het juiste gebruik van leestekens, samen met een goede zinsbouw en de juiste spelling, voor een professionele indruk. Als u zorgt voor een duidelijke e-mail of helder rapport, beïnvloedt u daarmee ook het oordeel van lezers over de kwaliteit van uw werk en over het imago van uw organisatie. Zo weet u zeker dat uw boodschap goed overkomt.
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 27-09-2022
Correct spellen is een belangrijke vaardigheid voor mij. De meningen verschillen over de juiste schrijfwijze van het beletselteken (...). Hoe hoort het?
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 04-10-2023
Leestekens zijn er niet voor niets. Stelt u zich even een nieuwsbericht, brief of e-mail voor zonder punten of komma's. Dat is een letterbrij die niet bepaald lekker leest. Eén van de leestekens die u kunt gebruiken is het gedachtestreepje. U zet dit in als u een zin wilt onderbreken met een andere korte zin, of een gedeelte daarvan. Maar wanneer en hoe gebruikt u dit leesteken precies?
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 05-04-2023
In het Engels is het gebruikelijk om de bezits-s altijd met een apostrof ervoor te schrijven, zoals Trump's impeachment. In het Nederlands moet een taalgebruiker deze apostrof alleen inzetten als de s anders de uitspraak van de voorafgaande klank zou veranderen.
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 27-09-2022
Een zin als Hun hebben een fiets geeft mij grammaticale jeuk. Kunt u mij uitleggen wat de taalregel voor ze, hun en hen nu precies is?
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 03-08-2019
Taalfouten komen in de beste families voor. Sommige taalfouten zijn wel eenvoudig te vermijden, als u zich maar bewust bent van het bestaan ervan. Zoals bij contaminaties en dubbelopuitdrukkingen. Wat is ook alweer het verschil?
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2020
Ik krijg op de verslagen en rapporten die ik schrijf vaak de feedback dat ik te veel de lijdende vorm gebruik. Wat is daar nou eigenlijk zo problematisch aan?
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 01-02-2023
Van oudsher gelden voor de aanspreekvorm van mensen met een bepaalde titel, rang of functie in formele situaties speciale regels. Zo is de titulatuur van een advocaat ‘weledelgestrenge’ en adresseert u een arts met ‘weledelzeergeleerde’.
Tool Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 30-12-2020
Toets of uw vaardigheid in spelling is opgewassen tegen de valkuilen die zijn verzameld in dit dictee. Dominik van Mierlo leest het voor.
Tool Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2020
Een goed gestructureerde tekst loodst de lezer vloeiend door de tekst heen. Met welke stappen bouwt u uw rapport of plan optimaal op?
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 29-12-2021
De spelling, leestekens en structuur zijn belangrijk voor een begrijpelijke tekst, maar dat is niet alles wat nodig is voor het overbrengen van uw boodschap. Om ervoor te zorgen dat de inhoud van uw teksten wordt begrepen, zijn er andere aandachtspunten. Zo is het zaak om taalgebruik, stijl en toon steeds af te stemmen op degene(n) voor wie u de tekst schrijft.
Verdiepingsartikel Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 30-12-2020
De ene doelgroep is de andere niet. Spreekt een wetenschappelijke tekst hoogopgeleide professoren aan, de gemiddelde Nederlander kan er weinig mee. Die maakt u eerder blij met korte zinnen en duidelijke uitleg bij jargon. Het is vrijwel onmogelijk om heel Nederland aan te spreken met één en dezelfde tekst. Kies daarom het juiste taalniveau dat bij uw doelgroep hoort, voordat u in de pen klimt.
Verdiepingsartikel Ondernemingsrecht Publicatiedatum: 17-11-2020
Iedere ondernemer heeft juridische teksten nodig. Denk aan arbeidsovereenkomsten, algemene voorwaarden, maar ook gewoon contracten voor leveringen en aanmaningen. Al die stukken worden vaak geschreven in een soort plechtig Nederlands. Dat is nergens voor nodig. Maakt u er indruk mee? Ja, u maakt een bepaald soort indruk, namelijk een onzekere. Zulke formuleringen lijken misschien heel ‘veilig’, maar met een overdaad aan wolligheid kunt u uiteindelijk uzelf in de vingers snijden.
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 20-06-2024
Met woorden die erg op elkaar lijken, gaan taalgebruikers nogal eens de mist in. Als die woorden niet inwisselbaar zijn, kan dat grappige taferelen opleveren. In het zakelijke verkeer kunnen zulke taalfouten wel voor een imagodeuk zorgen.
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-12-2023
Veel van onze medewerkers en klanten spreken geen Nederlands. Mogen wij implementeren dat de voertaal voortaan bedrijfsbreed en in alle omstandigheden Engels is?
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 01-02-2024
Voor werknemers die de Nederlandse taal niet machtig zijn, is zeker niet bij alle organisaties draagvlak. Sterker nog: een deel van de leidinggevenden weigert zelfs om Engels te spreken met werknemers.
Nieuws Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 02-10-2024
Als uw organisatie ook zaken doet over de grens, zult u geregeld in het Engels communiceren. Weet u in dat geval hoe u een zakelijke brief of e-mail in het Engels opstelt? De belangrijkste regels op een rijtje.
Tool Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 12-09-2024
Als uw organisatie geregeld in het Engels communiceert, is het goed te weten wat de juiste aanspreekvormen zijn voor brief of e-mail.
Vraag & Antwoord Zakelijke communicatie Publicatiedatum: 27-09-2022
Ik moet vaak Engelse termen in mijn e-mails naar externen gebruiken. Kan ik ‘t kofschip gebruiken om Engelse woorden in correct Nederlands te schrijven?