Let op de vinkjes bij online vluchten boeken

Laat u bij het boeken van zakenreizen op internet niet in de luren leggen. Vaak wijkt het eindbedrag op ticketsites namelijk behoorlijk af van het tarief dat u aanvankelijk werd voorgeschoteld. Dat is de waarschuwing die de Consumentenbond wil meegeven aan mensen die online zoeken naar de goedkoopste vluchten.

27 december 2012 | Door redactie

De Consumentenbond bekeek zestig websites van vliegticketverkopers en luchtvaartmaatschappijen. Wat bleek? Geen enkele site bleek de eindbedragen helemaal correct of op zijn minst duidelijk weer te geven. Zo bleken de reserveringskosten bij de helft van de sites niet verwerkt in de startprijs. Dat levert natuurlijk een onaangename verrassing op aan het einde van de boekingsrit. Maar ook andere onvermijdelijke kosten op de ticketprijs passeerden de revue. Eén site vroeg zelfs een kleine 60 euro voor een zogenoemde ‘customer service charge’.

Annuleringsverzekering en reisverzekering nodig of niet?

Waar u bij het online boeken van zakenreizen in ieder geval goed op moet letten, zijn de vinkjes. Zo zijn bij 16 van de bekeken sites de hokjes voor annuleringsverzekeringen standaard aangevinkt. En acht sites gaan er automatisch vanuit dat u wel een reisverzekering wilt. Zonde van het geld als uw organisatie dat al op een andere manier geregeld heeft.