Organisaties willen na corona minder zakelijk vliegen

Grote Nederlandse organisaties gebruiken de coronacrisis om structureel minder zakelijk te gaan vliegen. Kostenbesparing is daarvoor de zwaarst wegende reden – ook omdat er flink is geïnvesteerd in thuiswerken. Tijdbesparing en het milieu worden daarnaast ook genoemd.

23 juli 2020 | Door redactie

Vlag EngelsThis news article is also available in English

Noodgedwongen werd dit jaar veel videovergaderd door het verplichte thuiswerken. Met als gevolg dat grote organisaties zich afvragen of zakelijk vliegen niet minder kan. Uit onderzoek komt de verwachting naar voren dat er na de coronacrisis minder zakelijk gevlogen gaat worden. Het onderzoek vond plaats onder Nederlandse werknemers die werkzaam zijn bij een organisatie met meer dan 100 medewerkers en die de afgelopen drie jaar minstens één keer zakelijk hebben gevlogen of zo’n reis hebben geboekt. Twee derde van de ondervraagden verwacht een daling in het aantal zakenvluchten van 10%-30%. 

Dertien keer om de wereld

Verenigd in de Coalitie van Anders Reizen, zetten grote organisaties zich in voor het verminderen van het zakelijk vliegverkeer. In de coalitie zitten onder meer Philips, ABN Amro en PWC. Eén van de leden, een groot ingenieursbureau, rekende uit dat het in 2019 67.000 vluchten had geboekt met een totaalsom van 27 miljoen euro. Omgerekend vlogen haar medewerkers dagelijks dertien keer om de wereld, zo staat in het FD. De hoge kosten vormen de zwaarst wegende reden om het vliegen te beperken. Maar ook nadelen als tijdverlies en jetlag spelen een rol. Ruim een derde van de vluchten op Schiphol heeft een zakelijk karakter.

Bijlagen bij dit bericht