Vaker geld terug bij annulering vliegreis

Afgelopen jaar hebben meer vliegtuigpassagiers last gehad van annuleringen van vluchten en van gemiste vluchten door vertragingen. Maar er zijn ook meer reizigers die compensatie hebben ontvangen voor deze ongemakken.

7 januari 2016 | Door redactie

Ook zakenreizigers worden regelmatig getroffen door annuleringen en vertragingen van geplande vluchten. Daar is de schade vaak nog groter dan alleen de kosten van het vliegticket. Wie door een gemiste vlucht een zakelijke afspraak niet kan nakomen, kan omzet en klanten mislopen. Het bureau  EUClaim maakte bekend dat in 2015 meer luchtvaartpassagiers zijn getroffen door geannuleerde of gemiste vluchten dan in het jaar ervoor. Lichtpuntje is dat ook meer gedupeerde reizigers een schadeclaim beloond zagen worden.

Meer vluchten van en naar Nederland

De stijging van het aantal gedupeerde luchtvaartpassagiers komt waarschijnlijk doordat er meer vliegverkeer plaatsvond naar en vanuit Nederland. Er doen zich dan ook meer incidenten (tool) voor. Die stijging wordt veroorzaakt door slechte weersomstandigheden zoals extreem harde wind, of zware mist. Dit zijn bijna altijd ‘buitengewone omstandigheden’ waarbij luchtvaartmaatschappijen bij annulering of vertraging niet verplicht zijn om de schade te vergoeden. Wel moeten ze bewijzen dat ze niet verantwoordelijk waren voor het optreden van de calamiteit. U kunt zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij, of dit uitbesteden aan een bureau.