Zakenreiziger moet het vliegtuig uit en de trein in

KLM heeft besloten om de lijndienst tussen Schiphol en Brussel af te bouwen. In plaats van vliegen wordt het treinen. Daarvoor slaat de luchtvaartmaatschappij de handen ineen met NS International en Thalys.

20 september 2019 | Door redactie

Het doel van de drie partijen is dat reizigers de trein pakken voor afstanden die korter zijn dan 700 kilometer. Daarom verlaagt KLM vanaf 29 maart 2020 de frequentie van de lijndienst tussen Schiphol en Brussel van vijf naar vier vluchten per dag. De luchtvaartmaatschappij vervangt de geschrapte vlucht voor stoelcapaciteit bij Thalys. De geschrapte vlucht dient als testcase, met als doel om in de verre toekomst alle KLM-vliegreizen op dit traject per spoor te laten gaan.

Internationale treinreizen

Om internationaal reizen per spoor aantrekkelijker te maken, zetten KLM, NS International en Thalys in op lagere tarieven, meer capaciteit, een hogere frequentie en een kortere reistijd. Ook Schiphol is om: de luchthaven gaat investeren in (internationale) treinverbindingen van en naar de luchthaven. Om de reiziger nog meer te faciliteren, komt er het Air&Rail-programma dat trein- en vliegtickets combineert. Hiervoor zal op Schiphol een speciale balie worden ingericht. En op het treinstation van Brussel zullen balies komen waar de (zaken)reiziger zijn ruimbagage alvast kan inchecken.

Vermindering CO2-uitstoot

De maatregelen moeten zorgen voor meer duurzaamheid in de mobiliteitssector. Ter illustratie: een reiziger stoot 25 keer minder CO2 uit per treinrit dan per vlucht op hetzelfde traject. Als er volgend jaar 13.000 extra passagiers de Thalys in plaats van het vliegtuig naar Brussel pakken, is er al wat winst behaald.

Bijlagen bij dit bericht