VERDIEPINGSARTIKEL

Betere resultaten door tag management

Een goed opgezet tag management-systeem kan uw organisatie veel voordelen bieden. Daar is iedereen het wel over eens. Toch is er nog een aanzienlijk deel van de Nederlandse bedrijven dat eigenlijk weinig doet met tag management. Dat is jammer, want u zult merken dat uw advertentiecampagne beter te optimaliseren is of dat uw website er sneller van wordt. Ook kunt u zo meer informatie naar boven halen waarmee u uw website kunt optimaliseren.


2 mei 2019 4 minuten Door redactie

Dit verdiepingsartikel wordt u aangeboden door Rendement online en Janneke de Vries, marketing manager bij communicatiebureau LEWIS


Tag management biedt uw organisatie een uitstekende manier om de gebruikerservaring van uw website te optimaliseren. Experts kijken al jaren nauwlettend naar de ROI van tag management-systemen, dus het is wel verrassend dat het wereldwijde gemiddelde gebruik van tag management nog steeds zo laag ligt. Door tag management en ook uw analyse-tools goed in te richten, kunt u veel voordeel behalen ten opzichte van concurrenten. U kunt uw bezoekers namelijk een snellere website bieden omdat alle codes efficiënt worden ingeladen. Zelf kunt u uitgebreid bijhouden en onderzoeken hoe bezoekers zich op uw website gedragen. Zo identificeert u struikelblokken en verbeterpunten, waardoor de gebruikservaring verbetert.

Codes plaatsen

U heeft een website omdat u wilt vertellen wat u uw (toekomstige) klanten te bieden heeft. Omdat u niet wilt gaan zitten wachten tot deze klanten uw website vanzelf vinden, zorgt u dat u gevonden wordt. Dit kan via zoekmachine-optimalisatie (SEO) en adverteren in zoekmachines (SEA). Maar als dat allemaal goed is ingericht en mensen uw website gevonden hebben en bekijken, begint eigenlijk pas de echte interactie met deze klant. Om erachter te komen hoe een klant uw website bekijkt, hoe lang hij op uw website blijft en waar en op welk moment hij afhaakt, plaatst u codes op de betreffende pagina’s van de website. Die codes werken weer samen met diverse analyse- en marketingtools, zoals bijvoorbeeld Google Adwords, Google Analytics en Adservers. Tegenwoordig maken dergelijke tag management-tools het erg gemakkelijk om de gebruikerservaring van uw website te toetsen.

Wat is een tag eigenlijk en hoe gebruikt u hem?

Een tag of label is een sleutelwoord of een stukje code dat wordt gekoppeld aan bepaalde onderdelen van een digitaal bestand. Hierdoor maakt u aanvullende informatie over die onderdelen beschikbaar. U kunt een tag bijvoorbeeld koppelen aan een afbeelding. Tags kunnen onderdelen van de foto beschrijven, maar u kunt ook uw merknaam door een tag aan de afbeelding koppelen. Met een tag manager kunt u zo bijvoorbeeld het effect van een advertentiecampagne meten.

Vindbaar
Door het gebruik van tags wordt de afbeelding ook beter vindbaar voor een zoekmachine. Dit heeft een positieve invloed op uw plek in de zoekresultaten.

Container inrichten

Een tag management-tool kan worden gezien als een container waarin u alle losse tags verzamelt. Deze container kan onzichtbaar worden toegevoegd aan alle pagina’s. Waar voorheen voor elke functie een aparte code geschreven moest worden door iemand die daar verstand van had, hoeft dat nu maar eenmalig te worden gedaan. Als deze container eenmaal is ingericht, kan iedereen – ook zonder technische kennis – tags toevoegen, verwijderen en beheren. Vervolgens worden hele nuttige data onttrokken aan de activiteiten op uw website, zoals data uit webanalyse, a/b-testing en conversietracking. Ook is het mogelijk zeer gedetailleerde informatie uit te lezen via een tag management-systeem, zoals hoelang bezoekers naar een bepaalde video kijken.

Voorbeelden van aanbieders

Hoe werkt tag management nu precies? Er zijn heel veel verschillende tag management-tools en -systemen beschikbaar, zowel betaalde als gratis versies. Enkele voorbeelden van aanbieders zijn Adobe, IMB, Salesforce en Google. Google biedt een zeer populaire, gratis variant aan, genaamd Google Tag Manager. Omdat deze vaak gebruikt wordt, is deze hier in onderstaand stappenplan uitgelicht als voorbeeld.

  • Stap 1
    Maak allereerst een account aan via google.com/tagmanager om te starten.
  • Stap 2
    Maak vervolgens een container aan voor uw domeinnaam. Let er wel op dat u voor elke website een nieuwe container aan dient te maken. Elke container verzamelt namelijk data voor de desbetreffende website met diverse tags.
  • Stap 3
    Nadat u een container heeft aangemaakt, creëert Google een code. Daardoor moet u toch nog een keer de hulp inroepen van uw websitebouwer, maar gelukkig blijft dat beperkt tot deze uitzondering. Deze code moet namelijk op elke pagina van uw website worden geplaatst en daar zal de websitebouwer waarschijnlijk bij moeten helpen. Deze code is overigens voor de websitebezoeker niet te zien als hij of zij de pagina’s bekijkt.
  • Stap 4
    Nu kunt u de tags aanmaken die toegevoegd moeten worden aan de container. Het is handig dat er al een aantal tags standaard in staan, zoals Adwords Conversion en Google Analytics. Uiteraard kunt u desgewenst ook handmatig tags toevoegen, maar dat is iets ingewikkelder.
  • Stap 5
    U stelt nu in wanneer welke tag in actie moet komen. Dit heet ook wel een regel. Als er bijvoorbeeld een bezoeker een aankoop afgerond heeft op uw website, zorg dan dat hij of zij op een (unieke) bedankpagina uitkomt. De bedankpagina is dan de regel en de tag komt in actie wanneer de URL van deze bedankpagina bezocht wordt. Bij deze stap kunt u tevens uitsluiten welke tag actief moet worden.
  • Stap 6
    Hier voegt u alle tags toe aan de aangemaakte container. Google neemt u helemaal mee in het proces.
  • Stap 7
    Met Google kunt u de aangemaakte tags controleren middels een preview (Save and Preview). Zo kunt u controleren of uw website er nog steeds goed uitziet en of de tags doen wat ze moeten doen. Als u op een URL klikt, zal deze zich openen in een preview- venster.
  • Stap 8
    Als u stap 7 heeft doorlopen en alles naar behoren werkt, kunt u de tags publiceren. Ze kunnen te allen tijde worden aangepast. U kunt nu profiteren van een goede analyse, uw salesproces nog beter bijsturen en meer invloed uitoefenen op de reis die klanten maken op uw website.

Het gaat nog beter als u alles in de mixer gooit!

Uit de Marketing Engagement Index 2018 van communicatiebureau LEWIS blijkt dat net iets meer dan de helft van de bedrijven in Europa gebruikmaakt van een tag management-tool. In de Verenigde Staten doen ze het iets beter met vier op de vijf bedrijven. Daarentegen blijven Aziatische bedrijven achter met minder dan 20%. Dit is zonde, want een goed ingericht tag management kan u helpen bij het verbeteren van uw marketingmix. Dit geldt vooral als u het combineert met schema-mark-up.