Als werknemers (wel eens) vanuit huis werken, stelt dat eisen aan de thuiswerkplek. Uw organisatie is verantwoordelijk voor de inrichting van de werkplek, ook als die zich in de woning van de werknemer bevindt. Daarnaast is het belangrijk om goede afspraken te maken over het gebruik van gegevens en systemen tijdens het thuiswerken. Een datalek zit in een klein hoekje. Deze toolbox loodst u langs alle technische obstakels bij thuiswerken.
Geef aandacht aan inrichting en beveiliging van de werkplek thuis
De thuiswerkplek moet in orde zijn, of werknemers nu incidenteel of structureel thuiswerken. Uw organisatie moet daarvoor zorgen. Dat betekent dat er een goed bureau moet zijn en een bureaustoel die verstelbaar is. Ook de digitale kant van de thuiswerkplek moet in orde zijn. Als een werknemer bij bedrijfsgegevens moet kunnen, bijvoorbeeld op het bedrijfsnetwerk, moet die toegang wel veilig geregeld zijn. Het is niet de bedoeling dat vertrouwelijke gegevens eenvoudig te benaderen zijn, ook door cyberboeven. Deze toolbox zet alle aandachtspunten op een rij, plus de rol van de OR bij de technische kant van thuiswerken.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 20-04-2020
Leg de afspraken met uw werknemers over de omgang met bedrijfseigendommen bij thuiswerken vast met behulp van dit voorbeeldreglement.
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 02-10-2020
Onze werknemers werken steeds meer thuis. Moeten we iets regelen voor het geval er op de thuiswerkplek schade ontstaat? Wie is er dan aansprakelijk?
Verdiepingsartikel Zakelijke apparatuur Publicatiedatum: 03-04-2020
In het kader van thuiswerken wordt veel gediscussieerd over de spullen die de werknemer al in bezit heeft: of en in hoeverre hij die kan gebruiken voor het uitvoeren van de werkzaamheden buiten de kantoormuren. Veel organisaties hebben dan ook ondertussen een beleid geformuleerd voor BYOD, CYOD of BYOS.
Verdiepingsartikel Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 03-04-2020
Veel werkgevers maken de stap om thuiswerken toe te staan. Daar moeten de werknemers natuurlijk wel de voorzieningen voor hebben. De werkgever kan deze onbelast vergoeden onder de werkkostenregeling (WKR), maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Welke zijn dat?
Toolbox Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 15-08-2023
Bij veel organisaties is geheel of gedeeltelijk thuiswerken mogelijk. Werkgevers doen er verstandig aan om goede afspraken te maken met hun werknemers over thuiswerken. Afspraken over de thuiswerkplek, thuiswerkvergoedingen, bereikbaarheid, een gezonde en veilige werkomgeving en nog meer. Deze toolbox helpt u om snel en eenvoudig een goed thuiswerkbeleid voor uw organisatie te maken.
Toolbox Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 15-08-2023
Nu het in veel organisaties gebruikelijk is voor werknemers om gedeeltelijk vanuit huis te werken, stelt dat nieuwe eisen aan de manier waarop werknemers samenwerken en leidinggevenden hun team aansturen. Het kantoor is niet meer de locatie waar al het werk wordt uitgevoerd, maar waar tijd wordt besteed aan samenwerken. Concentratietaken en administratieve klussen blijven veelal liggen voor de thuiswerkdagen. Deze toolbox geeft u hulpmiddelen bij het maken van de transitie naar een hybride werkcultuur. Ook de rol van de OR komt aan bod.
Infographic Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 06-04-2020
Een aanzienlijk deel van Nederland werkt tegenwoordig regelmatig thuis. Langdurig in dezelfde of in een verkeerde houding beeldschermwerk verrichten, kan RSI/KANS-klachten in de hand werken. Wat zijn de symptomen, en wat is ertegen te doen?
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 13-03-2024
In deze checklist vindt u van de belangrijkste eisen en voorzieningen die voor een goede thuiswerkplek moeten worden getroffen.
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 24-03-2020
Steeds meer van onze medewerkers werken af en toe vanuit huis. Dat vinden we als organisatie geen probleem, maar wie betaalt de inrichting van de thuiswerkplek?
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 21-01-2021
Hoe controleert de werkgever de thuiswerkplek? Asha Stuivenwold vertelt het in 1 minuut.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 09-11-2020
Wat zijn de mogelijke risico’s bij thuiswerken? Met behulp deze checklist kunt u deze risico's verkleinen.
Vraag & Antwoord Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 06-11-2020
De Arbeidsinspectie kwam op bezoek, maar veel werknemers waren thuis aan het werk. Vandaar de vraag: mag de instantie ook thuiswerkplekken controleren?
Nieuws Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 19-10-2021
Ook als werknemers thuiswerken moet de werkplek voldoen aan de eisen voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Dat betekent dat ook de brandveiligheid op orde moet zijn. Waar moeten werknemers op letten?
Vraag & Antwoord Bedrijfsongeval Publicatiedatum: 03-08-2021
Thuiswerken biedt veel voordelen, maar roept soms ook vragen op. Wij hebben deze vraag: Als één van onze medewerkers tijdens het thuiswerken een ongeluk krijgt, is dat dan een arbeidsongeval en moeten we dit vervolgens ook zo behandelen?
Nieuws Zakelijke apparatuur Publicatiedatum: 14-04-2022
Regelmatig thuiswerken vraagt om een prettige thuiswerkplek. Helaas heeft de laptop die u van uw werkgever heeft gekregen een relatief klein scherm. Gelukkig hoeft u niet meer met uw ogen te knijpen om de tekst op het scherm te lezen. Sluit gewoon een tweede, groter beeldscherm aan! Hoe doet u dat?
Nieuws Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 08-04-2020
Het is van groot belang dat de thuiswerksoftware die werknemers gebruiken in deze periode beschikbaar blijft. De uitval van thuiswerksoftware is namelijk een groot risico voor de bedrijfscontinuïteit. Een update van de risicoanalyse en het continuïteitsplan is dan ook essentieel.
Tool Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 14-05-2020
Met dit kant-en-klare reglement maakt u snel goede afspraken met uw werknemers over veilig datagebruik bij thuiswerken.
Verdiepingsartikel Cybersecurity Publicatiedatum: 03-04-2023
Werknemers werken deels vanuit huis. Veilig thuiswerken is steeds belangrijker. Maar wat als het fout gaat? Ondanks uw voorzorgsmaatregelen is er toch sprake van een onveilige thuiswerkomgeving. Er is bijvoorbeeld sprake van een datalek. Of u verneemt uit de media dat uw thuiswerksysteem onveilig blijkt te zijn, waardoor mogelijk gevoelige gegevens op straat kunnen komen te liggen. Denk aan het incident bij softwarebedrijf Citrix begin dit jaar. Via een beveiligingslek konden computercriminelen informatie stelen of gijzelingssoftware installeren. Een ander recent voorbeeld is de discussie omtrent veiligheids- en privacy-issues bij videoconferentie-app Zoom.
Verdiepingsartikel Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 01-04-2020
Als u niet in uw kantoorruimte werkt maar bijvoorbeeld thuis, zult u regelmatig vanuit de thuisbasis verbindingen moeten leggen om bepaalde zaken of gegevens uit te wisselen. Ofwel met de centrale bedrijfssystemen, ofwel met collega’s. Bij thuiswerken zit u niet in de veilige netwerksituatie van uw kantoor. Uw dataverkeer moet over het ‘wilde internet’, met hier en daar de nodige risico’s. Veel organisaties hebben een Virtual Private Network (VPN) opgezet, zodat u toch veilig met kantoor kunt verbinden. Maar als dat om wat voor reden dan ook (even) niet mogelijk is, hoe gaat u dan te werk?
Infographic Cybersecurity Publicatiedatum: 15-08-2019
Welke maatregelen moet uw bedrijf nemen tegen de bekendste vormen van cyberdreiging?
Vraag & Antwoord Datalekken Publicatiedatum: 09-03-2023
Een toenemend aantal werknemers van onze organisatie wil één of meer dagen in de week thuiswerken. Hoe voorkomen we datalekken bij thuiswerken?
Toolbox Cybersecurity Publicatiedatum: 21-04-2022
Berichten over hacks, ransomware, phishing en andere cybercrime zijn letterlijk dagelijks nieuws. Het lijkt erop dat het niet de vraag is of uw organisatie getroffen wordt door een cyberaanval, maar eerder wanneer en hoe. En vooral: hoe groot is de schade en hoe snel is deze hersteld. In deze toolbox leest u niet alleen hoe uw organisatie zich zo goed mogelijk kan beschermen tegen digitale aanvallen, maar ook hoe uw werknemers daaraan kunnen bijdragen, en hoe u zo goed en snel mogelijk de schade herstelt.
Infographic Vergaderen Publicatiedatum: 17-05-2022
Videovergaderingen hebben een vlucht genomen binnen organisaties. Met deze tips vergadert u online net zo veilig als op kantoor.
Toolbox Vergaderen Publicatiedatum: 31-07-2023
Vergaderingen zien er sinds de coronapandemie in veel organisaties anders uit. Dat iedereen netjes in dezelfde ruimte zit voor een meeting, is geen gegeven meer. Bij videovergaderingen komen nieuwe knelpunten om de hoek kijken en bij hybride vergaderingen – waar een deel van de deelnemers bij elkaar zit en een deel op een andere locatie – gelden de vertrouwde en nieuwe knelpunten! Van de voorbereiding tot de verslaglegging; deze toolbox loodst u door elke vergadering heen. Ook de rol van de OR komt aan bod.
Toolbox Thuiswerken en hybride werken Publicatiedatum: 15-08-2023
Nu het in veel organisaties gebruikelijk is voor werknemers om gedeeltelijk vanuit huis te werken, stelt dat nieuwe eisen aan de manier waarop werknemers samenwerken en leidinggevenden hun team aansturen. Het kantoor is niet meer de locatie waar al het werk wordt uitgevoerd, maar waar tijd wordt besteed aan samenwerken. Concentratietaken en administratieve klussen blijven veelal liggen voor de thuiswerkdagen. Deze toolbox geeft u hulpmiddelen bij het maken van de transitie naar een hybride werkcultuur. Ook de rol van de OR komt aan bod.
Nieuws OR en digitale veiligheid Publicatiedatum: 04-08-2023
Steeds meer werknemers gebruiken naast de zakelijke apparatuur, ook hun eigen apparatuur (devices) – zoals smartphone, tablet of laptop. Dat kan soms handig zijn. Vanwege de bescherming van de privacy zijn er echter ook grenzen aan wat een werkgever op dit gebied kan verlangen van werknemer. De OR speelt hierin een belangrijke rol.
Tool OR en personeelsbeleid Publicatiedatum: 14-02-2024
Check welke rechten de ondernemingsraad (OR) heeft bij het invoeren van thuiswerken
Tool OR en digitale veiligheid Publicatiedatum: 13-10-2022
Een werkgever die videovergaderen als standaard wil invoeren, moet eerst langs de ondernemingsraad. Die heeft namelijk instemmingsrecht.
E-training 8 modules
Thuiswerken is razendsnel geaccepteerd als onderdeel van de nieuwe standaard. Veel werknemers komen niet meer alle dagen naar kantoor. Ze blijven minstens één dag in de week thuiswerken. Om dit effectief te laten zijn, moeten werkgever én werknemer goede afspraken maken over het thuiswerk-gedeelte van dit hybride werken. Juist omdat dit nog een relatief recente ontwikkeling is, zijn beleidsafspraken op dit vlak ontzettend belangrijk.
Training 1 bijeenkomst (2 dagdelen)
Het merendeel van de werknemers wil (gedeeltelijk) thuiswerken, maar in de praktijk blijkt dat veel organisaties hiervoor nog geen beleid hebben opgesteld. De meeste werkgevers komen niet verder dan een regeling waarbij 50% thuis en 50% op kantoor gewerkt kan worden, maar duidelijke afspraken en goede voorzieningen ontbreken. Speciaal daarom organiseert Rendement de training Thuiswerken en hybride werken. Tijdens deze training wordt de belangrijkste wetgeving voor u op een rij gezet en krijgt u praktische tips om uw medewerkers efficiënt en gezond thuis en op kantoor aan het werk te houden.