Arbeidsomstandigheden

De arbeidsomstandigheden van een onderneming bepalen de arbeidsbelasting op de individuele werknemer. Werkdruk, werktijden, werkhouding en werkplek zijn factoren die van invloed zijn op de arbeidsomstandigheden. Deze factoren kunnen zowel fysieke als psychische invloed hebben op werknemers. De werkgever moet beleid hebben om de arbeidsomstandigheden zo aangenaam mogelijk te maken. De overheid houdt hier ook toezicht op. De Inspectie SZW heeft diverse aandachtsgebieden. Ze houdt bijvoorbeeld de veiligheid en gezondheid van werknemers in de gaten, maar ook werk- en rusttijden. De Inspectie SZW streeft, onder andere met het oog op de vergrijzing, naar duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Uitgelicht

Veilig onderweg: een zaak van werknemer én werkgever

Het aantal ongevallen op Nederlandse snelwegen is in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat maakte de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek...

Nieuws
Door redactie Arbo Rendement
Publicatiedatum: 24-10-2019

Werkkleding van de zaak

Kleding die werknemers tijdens hun werk dragen, kan onder voorwaarden als fiscale werkkleding gelden. Als dat het geval is, is onbelaste...

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 13-08-2019

Beoordeel temperatuur, vocht en licht

In een kleine organisatie hebben gezondheidsrisico’s al snel grote gevolgen. Als in een grote organisatie een werknemer uitvalt, is...

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 13-08-2019

Voorbeeld procedure ongewenst gedrag

Hoe goed u ook uw best doet met voorlichting en regelmatige gesprekken in het team, ongewenst gedrag is op de werkvloer niet altijd...

Reglement
Microsoft Word document
Publicatiedatum: 11-11-2019

 

Toolboxen

Maak snel en eenvoudig een RI&E

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Publicatiedatum 18-09-2020

Iedere werkgever moet verplicht een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) hebben. Daar komt best veel bij kijken. Deze toolbox helpt u bij het maken van een RI&E...

Tools

Verdiepingsartikelen

De (lange) weg naar een rookvrije werkomgeving

Preventie 6 minuten | 22-07-2021

Per 2022 valt het doek voor de rookruimtes in organisaties. Er mag dan geen inpandige rookruimte meer aanwezig zijn. Dit is een volgende sta...

Er valt nog veel te verbeteren op het gebied van arbeidsomstandigheden

Arbeidsomstandigheden 4 minuten | 07-05-2021

Er valt nog veel te verbeteren op het gebied van arbeidsomstandigheden. In 2019 waren er in Nederland nog 69 dodelijke ongevallen tijdens he...

Gezond thuiswerken deel 2

Thuiswerken 4 minuten | 16-03-2021

Ook als straks de coronacrisis voorbij is, willen veel werknemers thuis blijven werken, en vaker dan voorheen gebruikelijk was. Wat betekent...

Infographics

Smeerinstructie zonnebrandcrème

Preventie Publicatiedatum 15-06-2021

Werken medewerkers van uw organisatie buiten? Zorg dan voor een goede instructie tegen verbranding door de zon. Voor een goede werking is het belangrijk dat de juiste...

De kern- of arbodeskundige

Arbeidsomstandigheden Publicatiedatum 18-03-2021

Organisaties moeten zich laten ondersteunen door een kerndeskundige (ook wel genoemd arbodeskundige). Een arbodeskundige adviseert organisaties over het verbeteren van...

Richt op het werk een coronateststraat in

Corona-advies Publicatiedatum 15-02-2021

Als werknemers niet thuis kunnen werken, kan een eigen coronateststraat bijdragen aan een gezonde en veilige werkomgeving. Hiermee voorkomt u verzuim door besmetting,...

Arbeids- en rusttijden

Arbeidstijden Publicatiedatum 14-10-2020

In de Arbeidstijdenwet (ATW) en het Arbeidstijdenbesluit (ATB) staat alles over werk- en rusttijden van werknemers. In de ATW vindt u de regels terug voor alle werkenden...

Vraag en antwoord

Welke belanghebbenden zijn er bij de invoering van een rookvrij werken?
Afhankelijk van de grootte en structuur van het bedrijf (bijv. meerdere locaties met ieder een eigen dynamiek) is het verstandig om meerdere werksessies te organiseren. Gebruik de overleggen om een beeld te krijgen van de huidige situatie waaronder de onzekerheden, doelen en behoeftes... Lees het hele antwoord