Arbeidsomstandigheden

De arbeidsomstandigheden van een onderneming bepalen de arbeidsbelasting op de individuele werknemer. Werkdruk, werktijden, werkhouding en werkplek zijn factoren die van invloed zijn op de arbeidsomstandigheden. Deze factoren kunnen zowel fysieke als psychische invloed hebben op werknemers. De werkgever moet beleid hebben om de arbeidsomstandigheden zo aangenaam mogelijk te maken. De overheid houdt hier ook toezicht op. De Inspectie SZW heeft diverse aandachtsgebieden. Ze houdt bijvoorbeeld de veiligheid en gezondheid van werknemers in de gaten, maar ook werk- en rusttijden. De Inspectie SZW streeft, onder andere met het oog op de vergrijzing, naar duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Uitgelicht

Veilig onderweg: een zaak van werknemer én werkgever

Het aantal ongevallen op Nederlandse snelwegen is in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat maakte de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek...

Nieuws
Door redactie Arbo Rendement
Publicatiedatum: 24-10-2019

Werkkleding van de zaak

Kleding die werknemers tijdens hun werk dragen, kan onder voorwaarden als fiscale werkkleding gelden. Als dat het geval is, is onbelaste...

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 13-08-2019

Beoordeel temperatuur, vocht en licht

In een kleine organisatie hebben gezondheidsrisico’s al snel grote gevolgen. Als in een grote organisatie een werknemer uitvalt, is...

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 13-08-2019

Voorbeeld procedure ongewenst gedrag

Hoe goed u ook uw best doet met voorlichting en regelmatige gesprekken in het team, ongewenst gedrag is op de werkvloer niet altijd...

Reglement
Microsoft Word document
Publicatiedatum: 11-11-2019

 

Toolboxen

Maak snel en eenvoudig een RI&E

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Publicatiedatum 18-09-2020

Iedere werkgever moet verplicht een risico-inventarisate en -evaluatie (RI&E) hebben. Daar komt best veel bij kijken. Deze toolbox helpt u bij het maken van een RI&E...

Tools

Verdiepingsartikelen

De aanschaf van pauzesoftware

RSI/KANS 4 minuten | 01-03-2021

Langdurig achter de computer werken zonder tussendoor voldoende pauze te nemen, is niet verstandig. Dit kan gezondheidsklachten en op den du...

Corona-vaccinatie en de werkvloer

Corona-advies 5 minuten | 26-02-2021

Op grote schaal vaccineren: dat zou de oplossing moeten zijn voor het COVID-19-probleem. Veel organisaties hebben er baat bij dat de coronam...

Maatregelen voor ondersteuning werknemers met migraine

Preventie 4 minuten | 15-02-2021

Werknemers met migraine melden zich volgens Hoofdpijnnet gemiddeld drie tot zeven dagen per jaar ziek door hun aandoening. Ook zijn er werkn...

Infographics

Richt op het werk een coronateststraat in

Corona-advies Publicatiedatum 15-02-2021

Als werknemers niet thuis kunnen werken, kan een eigen coronateststraat bijdragen aan een gezonde en veilige werkomgeving. Hiermee voorkomt u verzuim door besmetting,...

Arbeids- en rusttijden

Arbeidstijden Publicatiedatum 14-10-2020

In de Arbeidstijdenwet (ATW) en het Arbeidstijdenbesluit (ATB) staat alles over werk- en rusttijden van werknemers. In de ATW vindt u de regels terug voor alle werkenden...

Tilhulpen

Fysieke arbeidsbelasting Publicatiedatum 22-09-2020

Om fysieke belasting door tillen te voorkomen, zijn voor veel branches gespecialiseerde hulpmiddelen ontworpen. In bijvoorbeeld de zorg zijn dat andere dan in de retail....

Werken in hitte

Werkplek Publicatiedatum 22-04-2020

De Arbowet omschrijft niet precies bij welke temperaturen het nodig is om maatregelen te nemen tegen de hitte. Dat hangt namelijk ook van factoren af als de luchtvochtigheid...

Vraag en antwoord

Welke verplichtingen heeft een werkgever bij gladheid?
Als werkgever bent u verantwoordelijk voor het goed begaanbaar maken van de entree van uw organisatie. Het arbobeleid van uw organisatie houdt niet op bij de voordeur. Als het door sneeuw en bevriezing op sommige plaatsen spekglad is, moet u ervoor zorgen dat werknemers en bezoekers niet... Lees het hele antwoord