Coaching

Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding. Hierbij is er geen hiërarchische relatie, maar gebeurt de kennisoverdracht op basis van een gelijkwaardige één-op-één-relatie. De werknemer leert, de coach ondersteunt en begeleidt dit leerproces door vragen te stellen en de werknemer aan het denken te zetten. Coaching van groepen is ook mogelijk. De coach zoekt dan naar collectieve patronen in gedrag en denken. 
Coaching kan ook een managementstijl zijn. Met een coachende stijl van leidinggeven zorgt de manager ervoor dat werknemers zich verantwoordelijk voelen voor een product of proces in de organisatie en zichzelf kunnen motiveren. De leidinggevende is niet de baas, maar de coach van een team. Het team is zelf verantwoordelijk voor de manier waarop het de resultaten behaalt.

Uitgelicht

Coachingsbeleid opstellen

Coaching wordt voornamelijk ingezet om de ontwikkeling van werknemers te stimuleren. Het zorgt ervoor dat de motivatie om in zichzelf...

Stappenplan
PDF bestand
Publicatiedatum: 08-08-2019

Een coachingstraject opzetten

In ondernemingen wijzigen voortdurend allerlei zaken, processen en functies. Daarnaast willen werknemers zich ontwikkelen in hun...

Stappenplan
PDF bestand
Publicatiedatum: 08-08-2019

Kiezen voor coaching

Niet iedere situatie is geschikt voor coaching. In de gevallen waarbij coaching wel werkt, hebben bepaalde kenmerken of doelstellingen....

Stappenplan
PDF bestand
Publicatiedatum: 08-08-2019

Externe coach optimaal benutten

Als leidinggevende heeft u waarschijnlijk ook ervaring met coachen. Er zijn echter situaties denkbaar waarin u liever een coach van...

Verdiepingsartikel
Door redactie MT Rendement
Publicatiedatum: 20-11-2019

 

Tools

Verdiepingsartikelen

Externe coach optimaal benutten

Coaching 5 minuten | 20-11-2019

Als leidinggevende heeft u waarschijnlijk ook ervaring met coachen. Er zijn echter situaties denkbaar waarin u liever een coach van buiten...

Mag je je bemoeien met de leefstijl van medewerkers?

Preventie 3 minuten | 31-07-2019

U heeft oog voor de ontwikkeling van uw medewerkers, want daardoor blijven ze gemotiveerd en productief. Dat is erg zinvol in het kader va...

Vraag en antwoord

Welke aandachtspunten zijn er bij het ontwikkelen van jonge werknemers?
Zijn de nieuwe medewerkers twintigers, dan zijn ze nieuw op de arbeidsmarkt. Ze zijn vooral geïnteresseerd in het ontdekken van wat bij hen past en zijn volop bezig met het ontwikkelen van hun beroepsidentiteit. Voor hen is het belangrijk om de spelregels van de functie en uw organisatie... Lees het hele antwoord