Zakelijke communicatie

Het begrip 'zakelijke communicatie' is bijzonder divers: eigenlijk is het alle communicatie die in naam van uw functie of organisatie wordt gebezigd. Dat kunnen schriftelijke uitingen zijn, zoals (nieuws)brieven, brochures en e-mails , maar ook mondelingen uitingen als interne en externe gesprekken en vergaderingen.

Van taalzaken tot beveiligingsaspecten

Door de veelomvattendheid van het thema komen diverse aspecten om de hoek kijken: van taalzaken als spelling en tekstopbouw tot gesprekstechnieken en van tips over communicatiemiddelen als mail en WhatsApp tot de beveiliging van vergaderopnames en documenten. Over al deze aspecten vindt u meer op deze themapagina.

Voor meer specifieke informatie over zakelijke communicatie kunt u terecht op de volgende pagina's:

Uitgelicht

Altijd correcte spelling dankzij het Groene Boekje...

Soms is er onduidelijkheid over de spelling van een woord. Moet een woord aan elkaar of los? Bij twijfel: raadpleeg het Groene...

Nieuws
Door redactie Management
Publicatiedatum: 29-12-2022

Zonder spelfouten een sterkere boodschap

U moet in uw werk veel communiceren. Met uw medewerkers, collega’s, de directie en zakenrelaties. Doet u dat regelmatig schriftelijk,...

Verdiepingsartikel
Door redactie Management
Publicatiedatum: 29-12-2020

Soms wel en soms geen hoofdletter bij eigennamen

Waarom krijgen eigennamen in het ene geval wel en in het andere geval geen hoofdletter? Een korte samenvatting van deze taalregel...

Nieuws
Door redactie Management
Publicatiedatum: 02-08-2019

 

Werkt 't kofschip ook bij Engelse woorden?

Zakelijke communicatie | Publicatiedatum 27-09-2022

Ik moet vaak Engelse termen in mijn e-mails naar externen gebruiken. Kan ik ‘t kofschip gebruiken om Engelse woorden in correct Nederlands te schrijven?

Wat is de juiste schrijfwijze van het beletselteken?

Zakelijke communicatie | Publicatiedatum 27-09-2022

Correct spellen is een belangrijke vaardigheid voor mij. De meningen verschillen over de juiste schrijfwijze van het beletselteken (...). Hoe hoort het?

Hoe maken we back-ups in WhatsApp?

Zakelijke communicatie | Publicatiedatum 27-09-2022

De communicatie via WhatsApp is niet meer weg te denken uit onze organisatie. Hoe maken wij back-ups van specifieke gesprekken?

Zo voorkomt u missers in uw schriftelijke communicatie

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 30-12-2020

Of het nu gaat om een brief, een e-mail, een rapport of een presentatie, spelfouten, grammaticale fouten en een belabberde stijl horen er niet in thuis. Deze toolbox...

Personal branding: ontdek uw eigen merk

Marketing 11 minuten | 10-11-2022

Als u weet wat personal branding is en hoe u kunt bepalen wat uw eigen merk is, is de volgende stap het toepassen van de theorie in de prakt...

Professioneel voor de dag komen als ondernemer

Persoonlijke vaardigheden 11 minuten | 10-11-2022

Het is een groot goed in de zakelijke omgeving: professionaliteit. Of u nu zit te lunchen met een belangrijke zakenrelatie of een beoordelin...

Het nut van snel reageren via e-mail

Zakelijke communicatie 3 minuten | 29-12-2021

E-mail is zowel zakelijk als persoonlijk gezien nog altijd een veelgebruikt communicatiemiddel. Eén belangrijk aspect blijft vaak wat onbeli...

Framing bij presentatie cijfers

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 11-10-2022

Door cijfers op een bepaalde manier te presenteren, is de lezer te sturen in zijn interpretatie van grafieken en diagrammen.

Hashtag kiezen

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 29-09-2022

Dit stroomschema helpt u om de beste hashtag voor uw tweets of LinkedIn-posts te kiezen.

Ruis in de communicatie

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 24-08-2022

Helder communiceren is een vak apart. Er kunnen namelijk op allerlei manieren storingen ontstaan. Deze ‘ruis’ kan bedoeld (intentioneel) of onbedoeld zijn...

't Kofschip

Zakelijke communicatie Publicatiedatum 15-08-2022

Dt-fouten behoren tot de meest gemaakte spelfouten in de Nederlandse taal. Nu is 't kofschip het klassieke ezelsbruggetje om dt-fouten te voorkomen, maar weet u nog precies...

Heeft u een vraag over Zakelijke communicatie?

Suzanne Meijles
Suzanne Meijles
Schrijftrainer
Adviseur is nu beschikbaar
Binnen 1 werkdag een reactie

Heeft u een vraag over Zakelijke communicatie?

Suzanne Meijles
Suzanne Meijles
Schrijftrainer
Adviseur is nu beschikbaar
Binnen 1 werkdag een reactie