Facilitaire zaken

Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn werk zo goed mogelijk kan doen, moet er nogal wat worden geregeld in een bedrijf. Er moeten bijvoorbeeld geschikte werkplekken zijn, die aan alle arbo-eisen voldoen. Liefst in een gebouw dat netjes onderhouden wordt en regelmatig wordt schoongemaakt. Werknemers en klanten moeten er ook kunnen lunchen, koffie drinken en van een lift of trap gebruik kunnen maken. Parkeerplaatsen, fietsenstalling, kantine, catering, gebruik van kantoorartikelen, het regelen van al deze zaken valt onder ‘facility management’. Sommige organisaties beschikken over een facility manager of een afdeling facilitaire zaken. Ook komen deze taken vaak op het bordje van de officemanager terecht.

Uitgelicht

Beveiliging gebouw niet voor lief nemen!

Het beveiligen van een gebouw is niet zomaar gedaan. U moet niet denken dat alleen een alarmsysteem voldoende is. U kunt beter meer...

Nieuws
Door redactie Bestuur Rendement
Publicatiedatum: 28-10-2010

Verlichting op kantoor kan schadelijk zijn

Verstoring van het dag- en nachtritme kan gezondheidsklachten veroorzaken, zoals wel te zien is bij mensen die nachtdiensten draaien....

Nieuws
Door redactie Arbo Rendement
Publicatiedatum: 29-07-2016

Technologische innovaties leiden tot stress op...

Een vijfde van het kantoorpersoneel krijgt stress van de invoer van nieuwe technologische middelen. Alhoewel de meeste digitale tools...

Nieuws
Door redactie Arbo Rendement
Publicatiedatum: 07-06-2018

Het groene kantoor

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) worden steeds belangrijker. Welke maatregelen kan uw onderneming nemen...

Infograhpic
Door redactie BV Rendement
Publicatiedatum: 15-08-2019

 

Tools

Verdiepingsartikelen

Energielabel C de norm vanaf 2023

Klimaat en milieu 4 minuten | 02-05-2019

Nieuwe wetgeving krijgt doorgaans de nodige aandacht in de media. De uitzondering hierop lijkt de aankomende verplichting dat kantoorpanden...

Infographics

Toetsenbord reinigen

Preventie Publicatiedatum 24-03-2020

Ziektekiemen (waaronder het coronavirus) kunnen enige tijd in leven blijven op materialen. Hoe kunt u die het beste (laten) reinigen?

Keurmerken op kantoor

MVO Publicatiedatum 15-08-2019

Onder duurzaam werken valt ook het aanschaffen van apparatuur die zuinig is en geproduceerd met zo min mogelijk milieubelasting. Keurmerken kunnen u helpen een goede...

Het groene kantoor

MVO Publicatiedatum 15-08-2019

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) worden steeds belangrijker. Welke maatregelen kan uw onderneming nemen voor een groen kantoor?

Vraag en antwoord

Is een nieuwe factuur verplicht bij een verkeerd referentienummer?
Nee, dat bent u niet verplicht. Voor uw opdrachtgever/klant gaat het hier om inkoopfacturen. Het vermelden van een referentienummer voor de (interne) administratie van uw klant is niet een van de verplichte factuurvereisten (voor de BTW). Toch werken steeds meer ondernemingen met een zogenoemd... Lees het hele antwoord