Iedere werkgever is wettelijk verplicht om zo goed mogelijk te zorgen voor de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers. Door preventie is het mogelijk bedrijfsongevallen, arbeidsongeschiktheid en beroepsziektes te voorkomen. De risico’s en preventiemaatregelen worden vastgelegd in de risico-inventarisatie en -evaluatie (toolbox) en het bijbehorende plan van aanpak.
Elke onderneming met 25 werknemers of meer moet volgens de Arbowet tenminste een preventiemedewerker in dienst hebben. Bij kleinere ondernemingen mag de werkgever zelf de rol van preventiemedewerker vervullen. Ook bedrijfshulpverlening is belangrijk om werknemers bij incidenten in veiligheid te brengen. Ook een PMO of PAGO kan bijdragen aan de preventie van ongevallen, arbeidsongeschiktheid of beroepsziekten.
Het aantal rokers neemt al jaren af. Toch waarschuwen de organisaties achter Rookvrije generatie dat roken in 672.000 gevallen de oorzaak is...
Dankzij kunstmatige intelligentie en robotica kunnen steeds meer taken op het werk worden geautomatiseerd. Bij de implementatie ervan zouden...
Werknemers die werken met gevaarlijke stoffen, moeten kijken of deze voorzien zijn van veiligheidsinformatiebladen (VIB) voordat ze een prod...
Niet alleen werknemers staan bloot aan gevaarlijke stoffen, maar ook de omgeving. TNO heeft een tool ontwikkeld die kan inschatten wat het r...