VERDIEPINGSARTIKEL

De gevaren van (bank)helpdeskfraude

31 maart 2023 5 minuten Door redactie

In 2022 kwam de schade door fraude in het betalingsverkeer uit op bijna € 61 miljoen euro, aldus Veiligbankieren.nl. Dit is vergelijkbaar met 2021, toen de schade nog € 62,5 miljoen bedroeg. Fraudevormen waar steeds meer ondernemers mee te maken krijgen, zijn helpdesk- en bankhelpdeskfraude. Wat houden deze fraudevormen in en hoe kan de ondernemer zich hiertegen wapenen?

In 2020 maakten de vier grootbanken in Nederland – ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank – bekend dat zij afspraken hadden gemaakt met het ministerie van Financiën om slachtoffers van spoofing te helpen. Bij het optreden van spoofing – ook wel bankhelpdeskfraude genoemd – neemt de fraudeur de identiteit aan van de bank door kenmerken t

Maak een account aan, je hoeft geen abonnee te zijn om het artikel te kunnen lezen


Al een account? Log in.

Kies een wachtwoord van tenminste 8 tekens.

Vul wee keer hetzelfde wachtwoord in.

Vul uw organisatie in.