VERDIEPINGSARTIKEL

Welke verplichtingen heeft u in het kader van de identificatieplicht?

1 maart 2018 4 minuten Door redactie

Voordat een werknemer voor uw onderneming aan de slag gaat, moet u zijn identiteit vaststellen. Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg van zaken die u op grond van de wettelijke identificatieplicht moet regelen.

Er zijn ook strikte regels voor het bewaren van een kopie van het identiteitsbewijs van werknemers en voor de identificatieplicht van werknemers op de werkplek. Wat zijn de precieze aandachtspunten?

Elke werkgever heeft op grond van de identificatieplicht drie verplichtingen:

  1. Verificatieplicht: de plicht om het identiteitsbewijs van werknemers bij indiensttreding op echtheid en geldigheid te controleren.
  2. Bewaarplicht: de plicht om een kopie van het identiteitsbewijs van werknemers in

Met een gratis account kunt u verder lezen


Al een account? Log in.

Kies een wachtwoord van tenminste 8 tekens.

Vul wee keer hetzelfde wachtwoord in.

Vul uw organisatie in.