VERDIEPINGSARTIKEL

Risico’s van gebruik AI-chatbot voor werk en hoe deze te verkleinen

12 januari 2024 6 minuten Door redactie

Chatbots als ChatGPT, Bing en Bard veroveren met rasse schreden een plek op de werkvloer. Door de snelle ontwikkelingen breiden de toepassingsmogelijkheden van deze generatieve artificial intelligence (AI) zich bovendien in rap tempo uit. Dat betekent echter ook dat de risico’s van het gebruik toenemen. Uw organisatie doet er goed aan deze risico’s niet te onderschatten, en beleid te maken voor het gebruik van chatbots.

Uit onderzoek van HR-softwarebedrijf Personio onder 1.500 HR-beslissers blijkt dat 70% van hen generatieve AI-tools gebruikt voor de dagelijkse werkzaamheden. Bij deze AI-tools gaat het vooral om zogenoemde chatbots; geautomatiseerde ‘gesprekspartners’ die op basis van ‘prompts’ (verzoe

Maak een account aan, je hoeft geen abonnee te zijn om het artikel te kunnen lezen


Al een account? Log in.

Kies een wachtwoord van tenminste 8 tekens.

Vul wee keer hetzelfde wachtwoord in.

Vul uw organisatie in.