Fraudehelpdesk mag geen phishingmails verzamelen

De Fraudehelpdesk mag van Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voorlopig geen phishingmails meer verzamelen. Volgens de AP rommelt het bij de instantie op het gebied van de privacy.

25 juli 2019 | Door redactie

Organisaties en burgers beschermen tegen fraude is waar de Fraudehelpdesk zich voornamelijk mee bezighoudt. De instantie krijgt dan ook iedere maand tussen de 80.000 en 100.000 verdacht ogende mails toegezonden ter beoordeling. De informatie in deze berichten gebruikt de organisatie onder meer voor bewustwordings- en voorlichtingscampagnes om cybercrime te beteugelen en bestrijden (tool).

Vergunning voor gegevensverwerking noodzakelijk

Volgens de AP kan de helpdesk echter niet goed duidelijk maken waarom het de persoonsgegevens in de phishingmails moet verwerken. Om deze reden krijgt de Fraudehelpdesk tot nader order geen vergunning voor het verwerken van gegevens (tool). En die vergunning van de AP is wel noodzakelijk, omdat phishingmails vaak persoonsgegevens bevatten. Tips ontvangen mag de waakhond nog wel, maar geen enkele informatie in deze berichten mag te herleiden zijn tot een persoon.