Stijging schade door phishing bij internetbankieren

Schade door phishing bij internetbankieren is toegenomen van € 1,05 miljoen in 2017 naar € 3,81 miljoen in 2018. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer is in 2018 echter met 2% gedaald, onder andere door minder fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren.

1 april 2019 | Door redactie

Uit het recente onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken bleek ook dat de schade door fraude met betaalpassen vorig jaar met 33% is gedaald ten opzichte van 2017, naar € 4,91 miljoen, ondanks een toename van het aantal pinbetalingen met 12,6%. Er zijn in 2018 geen voorvallen geweest van contactloos zakkenrollen. Dit komt mede doordat daders makkelijk kunnen worden opgespoord.

Fraude met incasso’s gedaald 

Door aangescherpte procedures bij banken is ook de fraude met automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren fors gedaald, van € 1,28 miljoen in 2017 naar € 337.000 in 2018. Voor mobiel bankieren was er in 2018 wederom helemaal geen fraudemelding.

Oorzaken van stijging

De stijging van schade door phishing bij internetbankieren heeft een aantal oorzaken:

  • Fraudeurs gebruiken betere hulpmiddelen waarmee ze aanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren.
  • De kwaliteit van valse e-mails en valse websites wordt steeds beter, onder andere door minder taalfouten en een betere opmaak.
  • Fraudeurs spreken doelwitten steeds overtuigender persoonlijk aan, met een juiste aanhef en naam, ook via SMS, WhatsApp en social media.
  • Fraudeurs bemachtigen soms met phishing beveiligingscodes waarmee ze namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone kunnen installeren. Zo krijgen ze toegang tot de bankrekening van hun slachtoffer.

Voorkomen is beter dan genezen

Klanten van banken kunnen phishing voorkomen door vooral scherp te letten op het echte afzenderadres in berichten die van banken lijken te komen. Klanten moeten ook niet gelijk klikken op hyperlinks in berichten. Banken vragen nooit via hyperlinks of via de telefoon naar beveiligingscodes voor internetbankieren of mobiel bankieren.
Voor meer adviezen en tips zie www.veiligbankieren.nl.