Werkgevers: handen af van telefoonlijn afpersing

Ondernemers die te maken krijgen met afpersing kunnen terecht bij de Vertrouwenslijn voor advies. Mocht een nieuw kabinet moeten bezuinigen, dan moeten ze daarbij die telefoonlijn ontzien, vinden werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland.

11 september 2017 | Door redactie

Volgens een onderzoek uit 2014 heeft één op de tien ondernemers in ons land in de vijf jaar daarvoor te maken gehad met afpersing. Anonieme lieden die ineens opbellen om aan te geven dat ze weten waar de kinderen naar school gaan en of de ondernemer even een flinke bom duiten kan overmaken. Ook duiken steeds meer gevallen op van cybercriminaliteit en digitale afpersing, bijvoorbeeld met gijzelsoftware.

Afpersing is verborgen delict

Om afpersing aan te pakken hebben de werkgevers enkele jaren geleden samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie en branchekoepel Koninklijke Horeca Nederland de Vertrouwenslijn opgezet. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland speelt de telefoonlijn een cruciale rol bij de aanpak van afpersing. Afpersing is namelijk een zogenoemd verborgen delict. Een ondernemer die er slachtoffer van is, loopt er niet mee te koop. De vertrouwelijke telefoonlijn helpt ondernemers om er eventueel anoniem toch over te praten.

Anoniem aangifte doen van afpersing

De ondernemersorganisaties zouden ook graag zien dat het mogelijk wordt om anoniem aangifte te doen van afpersing. Volgens MKB en VNO is het nu vaak zo dat de politie al snel een officieel rapport opstelt, waardoor de advocaat van de verdachte toegang krijgt tot de gegevens. De aangifte zou pas later officieel moeten worden, als de politie al een plan van aanpak heeft klaarliggen om de afpersing aan te pakken.

Cyberverzekering kan uitkomst bieden bij afpersing

Als een onderneming te maken krijgt met digitale afpersing, kan een cyberverzekering een uitkomst zijn. In het septembernummer van BV Rendement leest u meer over voor- en nadelen van een cyberverzekering. Nog geen abonnement? Vraag dan nu een proefabonnement aan!