Reken af met accountnaamkapers op Twitter

Soms is een organisatie niet snel genoeg en weet een ander het Twitteraccount van haar keuze ‘in gijzeling’ te nemen. Twitter heeft het makkelijker gemaakt om aan te tonen dat zo’n account niets met de organisatie van doen heeft. Organisaties kunnen het officiële Twitter-account laten verifiëren, zodat klanten weten met wie ze moeten communiceren.

21 juli 2016 | Door redactie

Als een organisatie klanten en relaties wilt laten weten dat ze met het officiële Twitter-account te maken hebben, kan die organisatie dat laten verifiëren. Twitter heeft een speciale pagina in het leven geroepen waarop organisaties een verzoek om verificatie kunnen indienen. Om een geverifieerd account te krijgen op Twitter moet de organisatie wel bewijzen dat zij daar recht op heeft en een motivatie indienen. De officiële bedrijfswebsite zou bijvoorbeeld als bewijs kunnen dienen. In sommige gevallen vraagt de socialmediadienst ook een identiteitsbewijs op, zoals een kopie van het paspoort van de directeur.

Blauw vinkje voor geverifieerd account

Daarnaast moeten telefoonnummer, e-mailadres, biografie, profielfoto en website van de organisatie ingevuld zijn en moeten de tweets openbaar zijn. Geverifieerde accounts zijn te herkennen aan een blauw vinkje. Overigens hoeven organisaties niet te vrezen dat beheerders van nepaccounts met het begeerde blauwe vinkje aan de haal gaan; Twitter verifieert alleen accounts van de organisatie zelf. Het account @CocaCola, kan dus alleen een blauw vinkje krijgen als Coca Cola erachter zit.