Onlangs is de identificatiemethode iDIN van start gegaan. Via dit systeem kunnen klanten zich identificeren bij online aankopen in de webwinkel van uw organisatie. Uw organisatie kan de identificatiemethode iDIN in een paar stappen invoeren binnen de bestaande werkprocessen.
Steeds meer organisaties ontdekken het internet als afzetkanaal. Vanwege de populariteit van online aankopen, heeft de overheid nieuwe regels voor webwinkels (tool) opgesteld. Als uw organisatie kiest voor een webwinkel (tool), is het belangrijk om goede en veilige betaalmethoden (tool) aan te bieden. Dit is belangrijk omdat klanten eerder geneigd zijn om een bestelling te plaatsen als ze weten dat hun transactie veilig is. Daarnaast is identificatie en beveiliging belangrijk. De online retail-industrie staat namelijk met stip bovenaan het lijstje van websites die cybercriminelen willen overnemen.
Organisaties kunnen de identificatiemethode iDIN naast de bestaande identificatiemethodes toepassen in de webwinkel. Hierdoor geeft uw organisatie de klant meer keuze bij het inloggen in uw webwinkel, dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de website van uw organisatie (tool). Uw organisatie kan iDIN implementeren door een overeenkomst af te sluiten met één van de deelnemende banken waarbij uw organisatie haar bankzaken kan regelen (tools). De bank stuurt persoonsgegevens van klanten – zoals naam en woonadres – echter alleen naar uw organisatie door als de klant daar toestemming voor heeft gegeven.
Organisaties kunnen de identificatiemethode iDIN naast de bestaande identificatiemethodes toepassen in de webwinkel. Hierdoor heeft de klant meer keuze bij het inloggen in de webwinkel. De stappen die een klant voor het iDIN-systeem moet doorlopen, zijn gelijk aan internetbankieren: