Is weinig leveranciers hebben een risico voor de bedrijfscontinuïteit?

22 november 2021

Onze onderneming heeft veel klanten maar weinig leveranciers. Waarom is dit een risico voor de bedrijfscontinuïteit?

Het is heel goed dat uw onderneming veel klanten heeft. Het voordeel hiervan is dan namelijk dat u nog steeds inkomsten binnenkrijgt als één klant vertrekt. Dat vermindert het risico op bedrijfsdiscontinuïteit.

Bij leveranciers letten de meeste ondernemingen hier vaak toch minder op. Maar het waarborgen van de continuïteit van de keten is echt essentieel voor de bedrijfsvoering. Een onderneming kan meestal niet zonder grondstoffen, apparatuur en essentiële benodigdheden. Het is dan onmogelijk om de productie voort te zetten.

Een pauze in het aanleveren ervan kan de activiteiten van de onderneming verstoren en de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengen. Dit risico geldt bijvoorbeeld ook voor IT-leveranciers die de website hosten, of zorgen voor alle communicatielijnen waar aanvragen, serviceverzoeken en klachten binnenkomen. Ook boekhoud- en salarissoftware vallen hieronder.

Alternatief voor kritische processen

Ondernemingen zonder bestaande back-upleveranciers kunnen nadelen ondervinden als ze de hogere kosten tijdens de crisis moeten doorrekenen aan de klant. Daarnaast is het soms niet eens mogelijk om tijdens een crisis snel naar een andere leverancier te switchen.

Het is dus van belang om tijdens het opstellen van het plan voor uw afdeling alternatieven te zoeken voor de meest kritische processen bij uw relatiebeheer.