Het kost het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks ruim € 19,6 miljard om openstaande facturen alsnog betaald te krijgen. Internationaal onderzoek wijst uit dat Nederlandse organisaties gemiddeld 73 dagen per jaar bezig om ervoor te zorgen dat openstaande facturen uiteindelijk toch nog worden voldaan.
Facturen blijven steeds langer open staan. Dit is te lezen in het jaarlijkse European Payment Report van creditmanagementorganisatie Intrum. Dat facturen lang onbetaald blijven is het gevolg van:
Goed debiteurenbeheer met geautomatiseerde processen biedt uitkomst. Daardoor worden facturen alsnog op tijd betaald.
Het najagen van onbetaalde facturen is een grote verliespost voor veel organisaties. Maar liefst 42% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat investeringen in groei en innovatie niet hebben plaatsgevonden als gevolg van te laat betaalde facturen. Dat facturen te laat betaald worden zorgt voor een kettingreactie. Zo heeft 62% zelf moeite om eigen leveranciers snel te betalen.
Op dit moment richt bijna driekwart (72%) zich op het verbeteren van hun betalingsprocessen om leveranciers hoe dan ook te kunnen betalen. Daarvoor ligt de focus voor de meeste organisaties op:
Dit laatste doen ze onder andere door aandacht te besteden aan vroege betalingsachterstanden (71%), samen te werken met incassobureaus (32%) en te investeren in nieuwe technologieën (24%).