Europese regels voor veiliger digitaal zakendoen

21 juli 2020 | Door redactie

Ondernemers moeten in Europa veiliger zaken kunnen doen met bijvoorbeeld online reserveringssites en digitale marktplaatsen. De Europese Unie heeft regels opgetuigd die met name kleinere ondernemers moeten beschermen tegen de macht van digitale platformen.

De nieuwe regels zijn samengebald in de verordening ‘Platform-to-business’, ofwel P2B. Die is sinds 12 juli 2020 van kracht. De regels raken digitale platformen die ondernemers voor online verkoop toegang geven tot een grote schare consumenten. Het gaat dus niet om een webwinkel van pakweg een winkelketen die rechtstreeks aan klanten verkoopt, en ook niet om zakelijke verkoop.

Algemene voorwaarden in begrijpelijke taal

Voorbeelden van digitale platformen zijn een reserveringssite waar hotels zich bij kunnen aansluiten, of een site waar consumenten producten kunnen vergelijken en die ook meteen kunnen afnemen. ‘Tussenpersonen’ dus. Naast Europese platformen gelden de regels óók voor ondernemingen die hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie hebben maar daar wel actief zijn. Het kabinet noemt daarbij Amazon, Facebook en Google.
De extra bescherming van P2B zit ‘m voor een groot deel in informatievoorziening. Zo moeten de platformen hun algemene voorwaarden in begrijpelijke taal opstellen. Daarin moet bijvoorbeeld staan wat de criteria zijn om een ondernemer van het platform te verwijderen. Ook moet er aandacht zijn voor de zogeheten rankings. Die zijn vaak heel belangrijk bij deze platformen: de grootste klanttevredenheid, snelste levering, noem maar op. In de algemene voorwaarden moet staan welke factoren een grote rol spelen bij de samenstelling van de rankings. Ondernemers kunnen daar dan beter op inspelen. Als een ondernemer een hogere plek in de ranking kan ‘kopen’, moet dat ook vermeld worden.

Verplicht systeem voor afhandeling van geschillen

Als er wijzigingen zijn in de algemene voorwaarden (e-learning), heeft de ondernemer 15 dagen de tijd om te besluiten of hij onder die nieuwe voorwaarden nog door wil gaan met verkopen.
Daarnaast zijn er nog specifieke regels voor ‘grotere’ platformen. Dat zijn in dit geval ondernemingen die meer dan 50 mensen in dienst hebben en een jaaromzet draaien van meer dan € 10 miljoen. Zij moeten ook een systeem opzetten voor de afhandeling van geschillen. Ondernemers moeten daar gratis terechtkunnen. Bovendien moeten er minstens 2 externe bemiddelaars zijn aangewezen die kunnen helpen om het conflict buiten de rechtszaal om op te lossen.