Geen hakken in het zand bij veranderingen op de werkvloer

10 oktober 2018 | Door redactie

Veranderingen binnen de afdeling of het team worden meestal niet met open armen ontvangen. Zulke weerstand is niet alleen stressvol voor alle betrokkenen, maar vertraagt ook het werkproces. Hoe zorgt de manager ervoor dat de hakken niet in het zand gaan?

Niet zelden zorgen kleine of grote veranderingen voor onrust op de werkvloer. In sommige gevallen leiden ze zelfs tot ernstige stress en ziekteverzuim. Dit kan gebeuren bij een complete reorganisatie, maar ook al bij kleinere veranderingen in het takenpakket of het doorschuiven van teamleden naar andere teams. Door hierop te anticiperen en te zorgen voor een goede voorbereiding, vinden veranderingen eenvoudiger hun weg binnen de organisatie.

Houd rekening met individuele werknemers

Geen twee mensen zijn hetzelfde, en dat geldt dus ook binnen uw organisatie. Het is verstandig om bij veranderingen in de organisatie rekening te houden met de individuele werknemers. De ene werknemer voelt nu eenmaal meer weerstand dan de andere of pakt nieuwe taken net iets minder snel op. Goed anticiperen op de individu doet u door bij uw medewerkers te letten op de volgende zaken:

  • Het niveau van een medewerker kan, maar hoeft zeker niet af te hangen van de intelligentie. Ervaring en leeftijd spelen ook een rol bij wel of niet goed tegen veranderingen kunnen. Jonge mensen zijn vaak flexibeler, maar oudere werknemers hebben weer meer ervaring.
  • Werknemers van wie u weet dat ze stressgevoelig zijn (tool) en slechter tegen veranderingen kunnen, kunt u het beste in een één-op-één gesprek voorbereiden.
  • Sommige veranderingen die voor de organisatie gelijk goed zijn, zijn voor werknemers pas op langere termijn prettig. Door medewerkers de ruimte te geven om het er even moeilijk mee te hebben, zal het gevoel van weerstand sneller overgaan in begrip en medewerking.
  • Natuurlijk willen werknemers dat de organisatie groeit en vooruit gaat. Maar als er geen bevredigend antwoord komt op het gevoel van ‘wat levert het mij op’, zullen ze eerder weerstand voelen. Benoem daarom de voordelen voor de organisatie, maar ook voor het team.
  • Werknemers die weerstand voelen, zien vaak alleen wat ze kwijt raken. Dat was niet per se beter, maar wel vertrouwd. Door de voordelen van de nieuwe werkwijze of processen te benadrukken, gaan werknemers deze eerder positief inzien.