Veranderingen binnen de afdeling of het team worden meestal niet met open armen ontvangen. Zulke weerstand is niet alleen stressvol voor alle betrokkenen, maar vertraagt ook het werkproces. Hoe zorgt de manager ervoor dat de hakken niet in het zand gaan?
Niet zelden zorgen kleine of grote veranderingen voor onrust op de werkvloer. In sommige gevallen leiden ze zelfs tot ernstige stress en ziekteverzuim. Dit kan gebeuren bij een complete reorganisatie, maar ook al bij kleinere veranderingen in het takenpakket of het doorschuiven van teamleden naar andere teams. Door hierop te anticiperen en te zorgen voor een goede voorbereiding, vinden veranderingen eenvoudiger hun weg binnen de organisatie.
Geen twee mensen zijn hetzelfde, en dat geldt dus ook binnen uw organisatie. Het is verstandig om bij veranderingen in de organisatie rekening te houden met de individuele werknemers. De ene werknemer voelt nu eenmaal meer weerstand dan de andere of pakt nieuwe taken net iets minder snel op. Goed anticiperen op de individu doet u door bij uw medewerkers te letten op de volgende zaken: