Rechtszaak: werkgever is aansprakelijk voor RSI-klachten

4 oktober 2023 | Door redactie

Veel werknemers verrichten hun werk achter hun beeldscherm. Dit kan leiden tot RSI-klachten. Werkgevers moeten proberen met arbobeleid zulke gezondheidsklachten te voorkomen. Daarbij tekortschieten kan betekenen dat de werknemer een organisatie aansprakelijk kan stellen voor de schade.

Onlangs stelde een werknemer succesvol zijn werkgever aansprakelijk voor RSI-klachten. Naar zijn mening had de werkgever onvoldoende maatregelen genomen om die klachten te voorkomen. Specialisten beoordeelden vanwege deze zaak de medische toestand van de werknemer. Hieruit volgde dat deze door zijn arbeidsomstandigheden gezondheidsklachten had aan zijn nek, schouders, armen, handen en vingers. De werknemer stelde dat de werkgever niet aan zijn zorgplicht had voldaan en daarom aansprakelijk was. 90% van zijn werk bestond uit beeldschermwerk, ergonomisch schoot de werkplek tekort en de werknemer ervoer een hoge werkdruk (tool). De werkgever vond dat het oordeel van de specialisten onzorgvuldig tot stand was gekomen en stelde daarnaast dat er voldoende tijd en ruimte was voor een ontspannen werkhouding. Hij suggereerde dat de klachten mogelijk waren ontstaan door privéomstandigheden.

Verweer werkgever onvoldoende onderbouwd

De kantonrechter oordeelde allereerst dat voldoende vaststond dat de werknemer aan RSI-klachten (ook wel: KANS-klachten) leed en door zijn arbeidsongeschiktheid met forse financiële schade te maken had. De inhoudelijke kritiek van de werkgever op het oordeel van de specialisten vond de rechter onvoldoende onderbouwd. Aansluitend stond het volgens de rechter op basis van de specialistencheck vast dat de klachten door het werk waren ontstaan. Omdat de werkgever niet kon ontkrachten dat hij zijn arbobeleid (tool) niet op orde had, werd hij aansprakelijk verklaard.
Rechtbank Midden-Nederland, 8 maart 2023, ECLI (verkort): 1043