Vraag & antwoord

Mogen we naamswijziging in e-mailadres werknemer weigeren?

Zakelijke communicatie | 05-09-2024

Een medewerker wil haar e-mailadres laten aanpassen, zodat het niet haar geboortenaam bevat, maar de achternaam van haar partner. Mag ik dit weigeren? Het Burgerlijk...

Kunnen wij Engels verplichten binnen de organisatie?

Zakelijke communicatie | 12-12-2023

Veel van onze medewerkers en klanten spreken geen Nederlands. Mogen wij implementeren dat de voertaal voortaan bedrijfsbreed en in alle omstandigheden Engels is? Als...

Hoe herken ik foute argumentatie?

Zakelijke communicatie | 21-11-2023

‘Onze afdeling moet inkrimpen, want we moeten nu eenmaal bezuinigen’, aldus de directie. Is dat niet een vreemde redenering? Dat is toch geen argument? U...

Werkt 't kofschip ook bij Engelse woorden?

Zakelijke communicatie | 27-09-2022

Ik moet vaak Engelse termen in mijn e-mails naar externen gebruiken. Kan ik ‘t kofschip gebruiken om Engelse woorden in correct Nederlands te schrijven? Jawel,...

Wat is de juiste schrijfwijze van het beletselteken?

Zakelijke communicatie | 27-09-2022

Correct spellen is een belangrijke vaardigheid voor mij. De meningen verschillen over de juiste schrijfwijze van het beletselteken (...). Hoe hoort het? Het beletselteken...

Hoe maken we back-ups in WhatsApp?

Zakelijke communicatie | 27-09-2022

De communicatie via WhatsApp is niet meer weg te denken uit onze organisatie. Hoe maken wij back-ups van specifieke gesprekken? U kunt WhatsApp-gesprekken opslaan in...

Wat is de taalregel voor het gebruik van ze, hun en hen?

Zakelijke communicatie | 27-09-2022

Een zin als Hun hebben een fiets geeft mij grammaticale jeuk. Kunt u mij uitleggen wat de taalregel voor ze, hun en hen nu precies is? Het is een taalkwestie waarbij...

Hoe stellen we de juiste vragen om goede informatie te krijgen?

Informatierecht | 01-11-2021

Onze ondernemingsraad (OR) loopt regelmatig tegen het probleem aan dat we alleen vage antwoorden krijgen op onze vragen aan de bestuurder. Hierdoor hebben we onvoldoende...

Hoe blijft de zakelijke Whatsappgroep leuk en zinvol?

Zakelijke communicatie | 07-10-2021

WhatsApp is laagdrempelig, snel en efficiënt. Daarom leek de app ons bij uitstek geschikt om in te zetten als zakelijk communicatiemiddel voor werknemers. Echter,...

Waarom verschilt de presentatie van prijzen bij leveranciers?

Zakelijke communicatie | 19-03-2021

We krijgen vaak te maken met offertes van verschillende leveranciers. Het valt op dat de manier waarop ze de prijzen presenteren nogal verschilt. Is daar een reden voor?...