Ondernemers die een klacht hebben over een kortlopend zakelijk krediet hoeven vanaf 1 oktober 2023 niet meer altijd bij de rechter aan te kloppen. Vanaf deze datum kunnen zij voor de behandeling van een geschil terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
Steeds meer ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf (mkb) maken gebruik van kortlopende financiering van maximaal € 100.000 en een looptijd van maximaal een jaar. Bij geschillen moeten ondernemingen een beroep doen op de rechter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onenigheid door de wijziging van het rentetarief of omdat de financier in één keer het kortlopende krediet wil opeisen. Per 1 oktober 2023 komt daar verandering in. Vanaf deze datum zal Kifid ook klachten over kortlopende zakelijke kredieten in behandeling nemen. De gang naar de rechter, die vaak kostbaar en tijdrovend is, kan zo vanaf oktober 2023 worden vermeden. Een advocaat is ook niet meer nodig.
Om een beroep te kunnen doen op Kifid moet een onderneming aan een aantal voorwaarden voldoen:
De Gedragscode Kort Zakelijk Krediet zorgt voor meer bescherming voor ondernemers die gebruikmaken van een kortlopend zakelijk krediet. De financier zal bij een uitspraak van Kifid deze hoe dan ook opvolgen. Kifid kan in een bindende uitspraak over een kort zakelijk krediet een bedrag van maximaal € 250.000 toewijzen. Voor een klachtbehandeling moet de onderneming € 250 betalen. In hoger beroep gaan kost een onderneming € 500. Op initiatief van de Stichting MKB Financiering konden kleinzakelijke ondernemers met klachten over alternatieve financiering (toolbox) of over financieringsadvies al langer terecht bij een speciaal geschillenloket van Kifid.