Werkgever moet zorgen voor veilig smartphonegebruik

MONO moet ervoor zorgen dat een veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer door meer werkgevers ondersteund wordt. In vervolg op de al lopende MONO-campagne start de overheid nu de zakelijke variant om te zorgen dat werknemers niet langer door hun werkgever gepusht worden om in de auto of op de fiets hun smartphone te bedienen.

3 september 2019 | Door redactie

Bij naar schatting 35% van de bedrijven in Nederland wordt verwacht dat een medewerker binnen een half uur reageert op een berichtje. Bij 12% is het de gebruikelijke gang van zaken dat iemand in de auto of op de fiets een berichtje beantwoordt. Indirect werken die werkgevers dus mee aan grotere onveiligheid in het verkeer, want opgejaagd door die verwachting zal een medewerker sneller verleid zijn te gaan appen of bellen onder het rijden. Daarom heeft minister Van Nieuwenhuizen het startschot gegeven voor de campagne ‘MONO rijden’. MONO staat daarbij voor ‘je aandacht alleen bij het verkeer houden’. Het doel van MONO is te zorgen dat werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen en afspraken met werknemers maken over veilig smartphonegebruik onderweg.

Speciaal voor bedrijven

De campagne is mede gebaseerd op onderzoek door Veilig Verkeer Nederland en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Op daarkunjemeethuiskomen.nl is speciaal voor bedrijven ‘MONO zakelijk’ ingericht. Volgens de campagne gebruiken ongeveer 5 miljoen Nederlanders de smartphone in het verkeer, met doden en gewonden (tool) tot gevolg. Ook wijst de campagne erop dat de oplossing in feite simpel is: de smartphone op offline of stil zetten. iPhonegebruikers kunnen ook de functie ‘Niet storen onderweg’ gebruiken.

Bijlagen bij dit bericht