Nederlandse Franchise Code in wet nu een feit

19 oktober 2016 | Door redactie

De Nederlandse Franchise Code wordt door minister Kamp van Economische Zaken wettelijk verankerd. Dit deelde hij vandaag mee aan de Tweede Kamer. Franchisenemers gaven al langer aan dat zij behoefte hebben aan wettelijke bescherming.

Franchiseformules winnen aan populariteit in Nederland. Deze populariteit is deels ontstaan uit nood. Ondernemingen die dreigen om te vallen, zoeken steun bij een winkelformule die staat als een huis. Op dit moment zijn er geen specifieke wettelijke bepalingen over franchiseovereenkomsten. Sterker nog, het woord franchise komt in de wet vooralsnog niet voor. In omringende landen bestaat die wetgeving al wel. Daar brengt minister Kamp nu dus verandering in.

Gedragscode biedt richtlijnen voor samenwerking

In de vorig jaar gelanceerde Nederlandse Franchise Code staan al richtlijnen voor de samenwerking tussen franchisegevers en –nemers. Zo moet de franchisegever bijvoorbeeld al een redelijke periode aantoonbaar succes hebben gehad met een zakelijk concept voordat hij daar een franchiseformule van mag maken. Franchise is dus niet de oplossing voor winkelformules die niet van de grond komen of voor ideeën waarvan het succes nog maar moet blijken. De gedragscode schrijft bovendien voor waaruit een franchiseovereenkomst ten minste moet bestaan.

Voordelen van en aandachtspunten bij franchisenemer worden

Franchisenemers exploiteren voor eigen rekening een onderneming. Zij maken daarbij gebruik van de formule van de franchisegever. De franchisegever ontvangt vaak een deel van de omzet, en soms ook entreegeld. Belangrijke voordelen van een franchiseformule is dat er scherp kan worden ingekocht, dat de kosten voor financiële administratie (e-learning) en reclame met veel partijen gedeeld worden en dat de startende ondernemer meteen al een bekende naam op de gevel heeft staan.

Bijlagen bij dit bericht

Financiële administratie
E-learning | VideoCollege 20 minuten