Reorganisaties of kleinere veranderingen in de organisatie zijn voor de meeste werknemers niet iets om reikhalzend naar uit te zien. De vertrouwde routine wordt doorbroken en daar krijgt lang niet iedereen energie van. Het helpt als de communicatie over de veranderingen piekfijn in orde is.
Of werknemers veranderingen in de organisatie omarmen of juist weerstand voelen, hangt af van verschillende factoren. Communicatie is hierbij echter altijd een cruciale factor. Hoe beter medewerkers weten waarom veranderingen doorgevoerd worden, hoe beter ze er mee om kunnen gaan. Door werknemers te betrekken in de veranderingen, zullen zij zich er eerder deelgenoot in voelen. En wie zich deelgenoot voelt, zal zich inzetten voor de zaak als een bondgenoot.
Hoe meer veranderingen er in een korte periode doorgevoerd worden, hoe meer weerstand dit met zich mee zal brengen. Door de veranderingen in kleinere stappen op te delen, krijgt ieder teamlid de kans om te wennen en zich aan te passen. Een goede planning en een overzichtelijk schema geven zowel management als werknemers houvast.
Om te onderzoeken hoe de werknemers in uw organisaties tegenover veranderingen staan, is het zogenoemde DINAMO-model een handig hulpmiddel. Hierin staan de elementen op een rij die directe invloed hebben op de veranderingsbereidheid van werknemers. Daarbij staan drie vragen centraal: