Kerstpakket leidt tot tevreden werknemers

Veel werknemers vragen zich stiekem al een hele tijd af wat er in het kerstpakket zal zitten. Niet iedere werknemer krijgt echter een kerstpakket en niet iedere werkgever geeft er evenveel aan uit. Besluit u een kerstpakket te geven, dan moet u de volledige waarde ervan opnemen in de vrije ruimte.

11 december 2015 | Door redactie

Uit onderzoek van TempoTeam onder 500 werkgevers en 515 consumenten blijkt dat er voor 20% van de werknemers geen kerstpakket klaarligt onder de kerstboom. Zij staan dus met lege handen. Van de werknemers die wel een kerstpakket op het werk ontvangen, is 84% tevreden met de inhoud van het kerstpakket. Werkgevers besteden gemiddeld zo’n € 25 tot € 49 aan de kerstattenties.

Kerstpakket valt in de vrije ruimte 2015

Werkgevers moeten de waarde van het kerstpakket opnemen in de vrije ruimte van 2015. De algemene regel in de loonbelasting is namelijk dat een loonbestanddeel belast moet worden op het genietingsmoment. In principe is dat het moment waarop werknemers het kerstpakket ontvangen. Het is dus niet toegestaan om kosten door te schuiven naar het volgende jaar om overschrijding van de vrije ruimte van dit jaar te voorkomen. Er zijn twee methoden om de vrije ruimte te berekenen en te toetsen (tool).

Kerstpakket vergroot de motivatie

Veel werknemers zien een kerstpakket als blijk van waardering en een beloning voor hun inzet. Werknemers die ineens geen kerstpakket meer ontvangen, kunnen dat opvatten als een signaal dat ze het niet goed gedaan hebben wat tot demotivatie kan leiden. Op de lange termijn is het dan zeker geen kostenbesparing om het kerstpakket te schrappen!