Subsidie voor laadinfrastructuur in ontwikkeling

11 maart 2024 | Door redactie

Een van de doelen uit het Klimaatakkoord is dat wegmobiliteit in 2050 emissievrij is. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft om deze reden een subsidieregeling opgetuigd voor private laadinfrastructuur bij ondernemingen. Het ministerie hoopt op deze manier elektrisch rijden te stimuleren.

In het nationale Klimaatakkoord hebben de rijksoverheid, ondernemingen en organisaties een aantal doelen afgesproken op het gebied van duurzaamheid, waaronder 49% minder CO2-uitstoot (tool) in 2030 ten opzichte van 1990 en in 2050 zelfs 95% minder uitstoot. Het ministerie werkt nu aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen (video) om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Daarvoor moeten eerst enkele knelpunten worden opgelost, zoals het beperkte aantal laadpalen, het kennistekort over laadinfrastructuur, en de hoge kosten voor aanschaf en plaatsing van laadpalen. De minister wil met de nieuwe subsidieregeling financiering verstrekken aan ondernemingen voor:

  • een deel van de kosten voor advisering over de realisatie van private laadinfrastructuur, zodat meer ondernemers goed zijn goed geïnformeerd.
  • een deel van de investeringen in de aanleg en realisatie van private laadinfrastructuur.

Vermindering van CO2-uitstoot

Om gebruik te kunnen maken van emissievrije voertuigen moet er voldoende laadinfrastructuur zijn. Zo wordt bijgedragen aan een vermindering van CO2-uitstoot. De subsidieregeling moet uiteindelijk leiden tot meer private laadpalen. Naar schatting zijn 24.000 private laadpunten nodig, bijvoorbeeld voor de zero-emissiezone (ZE-zones) en de emissievrije bouwplaats. Daarnaast moeten er 6.700 laadpunten komen voor 100% emissievrij doelgroepenvervoer. Het is mogelijk om tot en met 31 maart 2024 te reageren op de regeling. Het ministerie werkt ook nog aan een subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen.