Incassosector heeft leven gebeterd, maar het gaat weleens mis

15 februari 2018 | Door redactie

De meerderheid van de incassobureaus zegt een openstaande vordering voor hun opdrachtgever op een sociale, faciliterende wijze te incasseren. Een kleine minderheid van de ondernemingen in de incassosector (1%) houdt zich niet aan de regels en laat zich systematisch in met agressief incasseren, dat kan duizenden consumenten schade toebrengen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De ACM heeft onderzocht in hoeverre de ondernemingen in de incassosector bereid zijn om de regels van consumentenbescherming na te leven. Het onderzoek is uitgevoerd onder 231 incassobureaus. Naar aanleiding van de vele consumentenklachten over incassobureaus van de afgelopen jaren, pakt de ACM de problemen in de incassobranche breed aan. Ze zet voorlichting in om consumenten weerbaarder te maken, geeft schuldhulpverleners hulpmiddelen in handen en wijst ondernemingen die de vordering uit handen geven (too