Meldpunt mkb voor trage betalers

MKB-Nederland neemt het op voor kleinere leveranciers die door het uitblijven van betalingen in de problemen dreigen te komen. De ondernemersorganisatie heeft een meldpunt geopend waar kleinere leveranciers misstanden rond betalingen kunnen melden.

1 februari 2016 | Door redactie

MKB-organisaties die te maken hebben met lange betalingstermijnen van afnemers, kunnen hiervan melding maken bij MKB Nederland door een mail te sturen naar betalen@mkb.nl. MKB Nederland zal de genoemde organisatie dan per brief aanspreken op de betalingsachterstand en verzoeken zich aan te sluiten bij Betaalme.nu. Organisaties die zich aansluiten bij dit online samenwerkingsverband doen de belofte om facturen binnen dertig dagen te voldoen.

Trage betalers komen op een zwarte lijst

MKB Nederland wil met het meldpunt de betalingsachterstanden tegengaan (tool) en organisaties zo ondersteunen bij het debiteurenbeheer. Het meldpunt moet voor de zomer een zichtbare verbetering opleveren wat betreft de betalingstermijnen van openstaande facturen. Blijft de verbetering uit, dan gaat MKB Nederland een zwarte lijst aanleggen van organisaties die hun facturen te laat voldoen.

Lange betalingstermijnen zijn geen uitzondering meer

De liquiditeitspositie (tool) van mkb-organisaties komt regelmatig in de knel als gevolg van te late betalingen door grotere organisaties zoals overheidsinstanties. Slechts een vijfde van alle rekeningen wordt binnen 7 of 14 dagen betaald. Veel debiteuren brengen dan echter ongevraagd enkele procenten in mindering op het openstaande bedrag onder de noemer ’snelle betalingskorting’. Gemiddeld doen organisaties er nu 36,5 over om een openstaande factuur te voldoen. Betaaltermijnen tussen de 90 en 120 dagen zijn echter geen uitzondering. Deze lange betalingstermijnen doen afbreuk aan de liquiditeitspositie en brengen zo ook gezonde organisaties in de problemen. 

Bijlagen bij dit bericht

Debiteurenbeheer
E-learning | VideoCollege 10 minuten