Contactloze betaling niet fraudegevoelig

Steeds meer organisaties bieden afnemers de mogelijkheid om gebruik te maken van de betaalwijze contactloze betaling. Deze nieuwe vorm van betaling leidde echter tot Kamervragen over mogelijke veiligheidsrisico’s bij contactloos betalen. Minister Dijsselbloem heeft deze vragen onlangs beantwoord.

10 maart 2016 | Door redactie

Contactloze betaling is een betaalwijze (tool) die inhoudt dat klanten hun pinpas of mobiele telefoon tegen een betaalautomaat houden om een factuur te betalen. Bij bedragen tot € 25 wordt niet om een pincode gevraagd. Als er in korte tijd een aantal van deze kleine transacties plaatsvinden, wordt er vanaf een totaalbedrag van € 50 om een pincode gevraagd. Het aantal organisaties dat beschikt over betaalautomaten (tool) die geschikt zijn voor contactloze betaling, neemt steeds verder toe. 

Contactloze betaling is een snelgroeiende betaalwijze

Onlangs zijn er Kamervragen gesteld over de veiligheidsrisico’s die aan deze contactloze betaling zijn verbonden. Minister Dijsselbloem heeft in een Kamerbrief (pdf) aangegeven dat deze betaalwijze niet fraudegevoelig is. Om met een contactloze betaalautomaat te kunnen frauderen, moet een dader zich bij vele instanties hebben ingeschreven, waaronder een registratie bij de Kamer van Koophandel. Daarbij moet de fraudeur beschikken over een betaalrekening en een geregistreerde (mobiele) betaalautomaat. Bovendien neemt een overschrijving van een contactloze betaling naar de rekening van de fraudeur één werkdag in beslag, waardoor er tijd is om de fraude te achterhalen. Dit maakt frauderen via contactloze betaling niet erg aantrekkelijk.