Ondernemers boos om ongewenst telecomcontract

Ondernemers willen snel wettelijke actie van de overheid tegen zogenoemde lijnkaping. Daarbij worden de aansluitingen van veelal kleinere bedrijven overgenomen door een ander telecombedrijf, zonder dat die ondernemers dat zelf willen. Het ministerie van Economische Zaken kiest echter voorlopig voor zelfregulering in de branche.

28 maart 2017 | Door redactie

Voor zo’n ongewenste overstap kan een simpel ‘ja’ aan de telefoon al genoeg zijn. Bij sommige ondernemers is bijvoorbeeld de indruk gewekt dat ze alleen maar instemden met het opsturen van aanvullende informatie, aldus ondernemersvereniging MKB-Nederland. Of aan de telefoon is de suggestie gewekt dat het om een voordeliger abonnement van dezelfde aanbieder gaat. Vervolgens blijkt de ondernemer plots aan een nieuw contract vast te zitten waar om hij niet om had gevraagd, zo beschrijven MKB-Nederland en waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zij roepen ondernemingen op om alert te zijn (tool).

Consument moet altijd handtekening zetten

De organisaties zeggen vrijwel dagelijks klachten hierover te krijgen. Volgens MKB-Nederland zitten er onder de gedupeerden veel kleine ondernemers en zzp’ers. Zij hebben geen tijd en geen geld om de overstap juridisch weer ongedaan te maken.
Voor consumenten is lijnkaping (of ‘slamming’) al wettelijk teruggedrongen. Een particulier moet per se een handtekening zetten om over te kunnen stappen naar een andere aanbieder. Maar voor zakelijke klanten geldt die verplichte krabbel niet. ACM en MKB-Nederland willen daarom dat de wet aangepast wordt. Ook ondernemers moeten dan eerst een handtekening zetten om de overstap rechtsgeldig te maken.

Ministerie wil eerst zelfregulering kans geven

Het ministerie van Economische Zaken liet echter medio maart aan de Tweede Kamer weten (pdf) dat er in eerste instantie wordt ingezet op zelfregulering in de telecombranche om lijnkaping terug te dringen. Mede omdat er al andere wetgeving op de rol staat om ondernemers te beschermen tegen spookfacturen (tool) en acquisitiefraude.
Voor telecom blijft een eenvoudig overstapproces dat wordt verzorgd door de nieuwe aanbieder het uitgangspunt, aldus Economische Zaken. Niettemin bezint het ministerie zich op wettelijke maatregelen als de zelfregulering niet voldoende oplevert.

Bijlagen bij dit bericht

Voorkom acquisitiefraude
E-learning | VideoCollege 19 minuten