Nieuwe risico’s door toename elektrische voertuigen

20 december 2023 | Door redactie

De toename van het gebruik van elektrische voertuigen brengt ook meer en andere risico’s met zich mee, ook in de werkomgeving. Er wordt steeds meer bekend over de veiligheid ervan, zowel op de werkvloer als op de openbare weg.

Veel bedrijven werken al langer met elektrische voertuigen op de werkvloer, bijvoorbeeld in fabriekshallen, magazijnen en ziekenhuizen. Nu de roep om minder CO2-uitstoot sterker wordt en het overheidsbeleid dit aanmoedigt, ligt het voor organisaties voor de hand ook hun wegvervoer meer elektrisch te regelen. Dan is het goed te onderzoeken welke nieuwe risico’s dit met zich mee kan brengen voor de veiligheid van werknemers. Ontploffingsgevaar van batterijen en risico van blootstelling aan elektromagnetische straling bijvoorbeeld. De risico’s van werken met of aan elektrische voertuigen moeten ook worden opgenomen in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en maatregelen in het plan van aanpak.

Speciale procedure bij ongeval

Bij botsproeven scoren elektrische voertuigen net zo goed als de benzine- en dieselmodellen. Wel een punt van aandacht is de procedure voor het benaderen van en omgaan met een elektrisch voertuig bij een ongeval. Dan is er – weliswaar een heel kleine – kans op delen die onder stroom komen te staan of brand door kortsluiting. De werkgever moet hierover instructies en voorlichting geven aan werknemers ter preventie van arbeidsongevallen. Speciaal voor de automobielbranche is de norm NEN 9140 ontwikkeld die is afgeleid van NEN 3140. Dat is een norm voor elektrotechnische werkzaamheden. NEN 9140 geeft specifieke eisen voor het veilig werken aan elektrische voertuigen. Hiervoor kunnen werknemers ook trainingen volgen.