De fusie van staalbedrijf Tata Steel Nederland met het Duitse staalconcern ThyssenKrupp staat wederom op losse schroeven. De Europese ondernemingsraad is het niet eens met de concessies die de bedrijven hebben voorgesteld aan de Europese Commissie om goedkeuring te krijgen voor de joint venture.
De Europese Commissie vreest dat Tata Steel Nederland na de fusie op sommige onderdelen te groot wordt. Met de joint venture zou Tata Steel de op één na grootste staalproducent van Europa zijn. Het Indiase moederbedrijf Tata Steel denkt dit te kunnen voorkomen door de Belgische verzinklijn Segal van Tata Steel Nederland te verkopen net als eventueel de Spaanse Thyssen Krupp-dochter Galmed en de Britse en Belgische faciliteiten van Tata Steel op het gebied van verpakkingsstaal. Zowel de Europese ondernemingsraad (EOR) (tool), de centrale ondernemingsraad en de directie van Tata Steel Nederland als vakbond FNV zijn het daar niet mee eens. De EOR heeft de bestuursvoorzitter van Tata Steel daarom schriftelijk verzocht om een spoedvergadering te beleggen. FNV spreekt van contractbreuk en dreigt naar de rechter te stappen.
De EOR stelt dat de verkoop van de Belgische verzinklijn Segal ertoe kan leiden dat Tata Steel in Nederland minder kan produceren. Daardoor zullen de verkoop en winst afnemen waardoor de werknemers een lagere winstdeling ontvangen. Ook is de EOR bang dat bij toekomstige strategische beslissingen de belangen van Thyssen Krupp zwaarder zullen wegen dan de belangen van Tata Steel Europe.
In de overeenkomsten tussen de aandeelhouders is bovendien vastgelegd dat er bij de joint venture zowel bij Tata Steel Europe als Thyssen Krupp 2.000 arbeidsplaatsen verloren gaan. Met de voorgestelde maatregelen verliest Tata Steel Europe echter meer arbeidsplaatsen. Daarnaast betreurt de EOR het dat de werknemers van de betrokken locaties via de media hebben moeten vernemen dat hun bedrijf mogelijk zal worden verkocht.
De EOR wil van de bestuurder garanties en zal de joint venture alleen blijven steunen als dit in het belang is van de werknemers op alle locaties. Tata Steel heeft aangegeven de mening van de EOR te respecteren en te willen samenwerken om van de joint venture een succes te maken. Uiterlijk 5 juni beslist de Europese Commissie of de samenvoeging door mag gaan.
Tata Steel en ThyssenKrupp praten al sinds september 2017 over het samenvoegen van de Europese staalactiviteiten. Lees ook:
Tata Steel Nederland wint prijs voor medezeggenschap
Teleurstelling voor COR Tata Steel
Weg vrij voor fusie ThyssenKrupp en Tata Steel na advies COR
Duitse OR niet blij met afspraken COR Tata Steel Nederland
Baanverlies zonder gedwongen ontslagen bij Tata Steel
Weg vrij voor adviestraject COR Tata Steel
Toezegging adviesaanvraag voorkomt rechtszaak COR Tata Steel
COR Tata Steel stapt naar rechter om fusie
COR Tata Steel attendeert Indiase aandeelhouders op WOR
COR strijdt voor informatie om advies fusie