Met ingang van het jaar 2016 heeft uw organisatie of uw intermediair wellicht een nieuw PKIoverheid services servercertificaat nodig. Dit komt doordat dit certificaat slechts drie jaar geldig is. De eerste versie certificaten dateert van 2012. Waar moet uw organisatie rekening mee houden?
In 2012 werd Standard Business Reporting (SBR) geïntroduceerd. Met SBR brengt u financiële gegevens en aanvullende informatie over uw organisatie (tool) op een vaste standaard manier over aan de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel (KvK), het Centraal Bureau voor de Statistiek en de bank. Voor het indienen van de aangifte vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting gebruikt u het digitale berichtenverkeer Digipoort. Voor het gebruik van Digipoort heeft u een PKIoverheid services servercertificaat nodig.
Als de geldigheidsduur van uw certificaat vervalt per 2016, moet u aan het einde van dit jaar of begin volgend jaar het certificaat vervangen. Zorg ervoor dat u dit op tijd aanvraagt. Bij een tussentijdse wijziging van het KvK-nummer moet u bij de aanvraag van een nieuw certificaat dezelfde procedure doorlopen als bij de eerste aanvraag van het certificaat. Heeft uw intermediair machtigingen aangevraagd voor uw organisatie? Bij wijziging van het KvK-nummer en dus het certificaat moet u de oude machtigingen intrekken en met het nieuwe certificaat opnieuw machtigingen aanvragen. Deze machtigingen moeten namelijk opnieuw worden vastgelegd als het KvK-nummer is gewijzigd. Speciaal voor deze situaties is er binnen het SBR programma een handleiding opgesteld.