Kantoren moeten juist nu in gesprek met de klant

Heeft u een administratie- of accountantskantoor? Neem dan contact op met uw klanten, vooral als zij werkzaam zijn in sectoren die extra hard zijn getroffen door het coronavirus, zoals de horeca en de cultuurbranche. Bekijk hoe u het beste uw klanten kunt ondersteunen.

24 maart 2020 | Door redactie

Is uw kantoor gespecialiseerd in bijvoorbeeld de horeca, dan heeft u mogelijk veel restaurant- en caféhouders als klant. U kunt deze klanten ondersteunen door hen te wijzen op de mogelijkheden van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) en te zijner tijd helpen bij de aanvraagprocedure, zodat zij een tegemoetkoming van maximaal 90% van de loonkosten kunnen verwachten. 
Een andere belangrijke tip: niet alleen de informatievoorziening van de rijksoverheid is van belang, ook het nieuws van brancheorganisaties, bijvoorbeeld Koninklijke Horeca Nederland (KHN).  

Aanvragen aanvullende uitkering

Heeft u zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) als klant en worden zij getroffen door de gevolgen van het coronavirus? Wijs hen dan op de mogelijkheid van het aanvragen van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal. Ook daarin kunt u uw klanten ondersteunen.
Klanten die door de corona-uitbraak in zware problemen zijn gekomen kunt u ook helpen om bijzonder uitstel (tool) van betaling inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen aan te vragen bij de fiscus.

Facturen worden later betaald

Uw klant heeft nu mogelijk zelf minder inkomsten en dat zal uiteraard ook effect hebben op uw eigen portemonnee. Houd er rekening mee dat uw facturen later worden betaald. Door het coronavirus is er nu sprake van een uitzonderlijke situatie. Het kan lonen, zowel voor uw onderneming als voor die van uw klant, om het debiteurenbeheer te versoepelen en nieuwe betalingsafspraken te maken.

Advies op maat

Welllicht ten overvloede: gebruik uw financieel-administratieve en fiscale kennis om uw klanten te voorzien van advies op maat. Als adviseur moet u in staat zijn de grootste risico’s voor uw klanten te identificeren en passende maatregelen voor te stellen en desgewenst door te voeren.