Veel organisaties letten door de gestegen energieprijzen meer op de kleintjes. Ook staat duurzaam ondernemen in veel organisaties hoger op de agenda dan eerst. Toch zit het er dik in dat er nog altijd veel geld en energie wordt verspild, bijvoorbeeld doordat na afloop van een werkdag niet alle apparatuur wordt uitgeschakeld.
Het lijkt eenvoudig te vermijden dat energieverslindende apparaten draaien terwijl er niemand op kantoor is. Toch wordt hier in veel organisaties nog niet genoeg op gelet. Het telt behoorlijk op wat er 's avonds en in het weekend onnodig aan blijft staan qua zakelijke apparatuur, waardoor organisaties een hoop geld verspillen. Daarnaast heeft het milieu het al zwaar genoeg. Het is dan ook een goed idee om afspraken te maken die zulke verspilling van energie voortaan in de kiem smoren. Het draagt bij aan een groener kantoor (tool).
Het is bijvoorbeeld mogelijk om een checklist te maken met daarop alle apparaten die na werktijd uitgeschakeld moeten zijn. Op de checklist moeten in ieder geval de computers inclusief docking stations, printers, kopieerapparaten, airconditioning, radio's en verlichting staan. De koelkast moet uiteraard aanblijven, daar komt niemand onderuit. Er kan iemand aangewezen worden die dagelijks de verantwoordelijkheid op zich neemt om aan het eind van de werkdag de checklist na te lopen, of spreek af dat de werknemer die als laatste naar huis gaat dit standaard doet. Als in de organisatie tamelijk vaste werktijden (artikel) gelden, is er ook voor te kiezen om bepaalde apparatuur in één klap met een tijdklok uit te laten schakelen. Het kost eenmalig geld en tijd om dit te installeren, maar daarna heeft niemand er meer omkijken naar.