Schade door bankhelpdeskfraude bijna gehalveerd

18 maart 2024 | Door redactie

In 2023 is schade als gevolg van bankhelpdeskfraude – ook wel spoofing genoemd – met bijna de helft afgenomen. Ook daalde het aantal slachtoffers met 20%. Dit maakte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) recent bekend op basis van onderzoek.

In 2023 is de schade die het gevolg is van bankhelpdeskfraude (artikel) met 45% gedaald. Ook het aantal slachtoffers daalde naar bijna 10.000 personen. Dat is een afname van 20% ten opzichte van 2022. In 2023 werd de schade door bankhelpdeskfraude in 69% van de gevallen vergoed. Bij bankhelpdeskfraude probeert een cybercrimineel fraude te plegen door zich voor te doen als een medewerker van de bank. De fraudeur meldt aan het slachtoffer dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig is en probeert vervolgens de klant over te halen om het banksaldo naar een ‘kluisrekening’ te storten. Vervolgens verdwijnt de cybercrimineel met de noorderzon.

Acties van banken en politie

De daling van het schadebedrag naar € 28 miljoen is mede het gevolg van enkele acties van banken, zoals het verlagen van de daglimiet van betaalrekeningen en het inbouwen van een tijdslot bij het verhogen van de daglimiet. Klanten worden zich ook bewust van de fraudemethodes door bijvoorbeeld de gezamenlijke campagne ‘Frauderen. Zo werkt het!’. Ook de politie droeg haar steentje bij, onder andere door meer aanhoudingen en hogere straffen.
Ook bij andere fraudevormen is de schade gedaald. Zo daalde de directe schade door phishing naar inlogcodes met ruim 80% tot minder dan € 1 miljoen. Het totale bedrag van fraude in het betalingsverkeer van 2023 kwam uit op € 36 miljoen euro.
Slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Meld dit bij de bank en doe aangifte bij de politie.

Meer informatie over fraude vindt u in de toolbox Zo beperkt u schade aan uw onderneming door fraude.

Bijlagen bij dit bericht